26 februari 2010

Willys idag


Även jag har nu påverkats av vårt KRAV snack =)
Mycket mycket positivt. En annan sak jag tycker är mycket positivt med KRAV är att det faktiskt oftast inte finns så många alternativ så att jag helt enkelt SLIPPER välja i butiken. Om jag bara riktar in mig på att köpa det som det står KRAV på så slipper jag fundera på vilken ost, vilken cocosmjölk, vilket mjöl, vilka ägg ( stå o räkna ut kg pris kontra styckepris kontra frigående kontra inredd bur, kontra lokala ägg, kontra bruna ägg, kontra lösvikt, kontra gram, kontra...... suck vad ÄGG kan vara krångliga! ) vilka mejeriprodukter osv.

Idag blev det tex KRAV äpplen, vilket gjorde att jag fick välja bort lösvikt och istället köpa inpackade, inplastade i kartong... vilket jag inte tyckte om.
Jag valde KRAV cocosmjölk, KRAV proviva, KRAV köttfärs. Allt var enkelt, fanns bara en produkt av varje. När jag kom till mjölk var det kört, så det fick bli Åsens. Det andra alternativet är den ekologiska från Skånemejerier. Tja, gillar Åsens feta i dunk så det fick bli den. Mjölet var oxå kört så jag valde det sämsta förmodar jag - jättepåsen på 5 kg från Willys. Det går en del mjöl hos oss. Farinsocker, Tortillas ( till vår obligatoriska fredags Tacokväll ) och fläsk var lika illa det. Naturgodis stod det inte KRAV på men gott är det.

Men... vad jag vill ha fram är att det känns ganska skönt för min hjärna att jag så enkelt kan välja förutsatt att det finns en KRAV märkt produkt. Någon Turkisk yoghurt märkt KRAV fanns inte så vi hoppade det =)
Vad jag vill komma fram till är att ett besök på ex Willys, även om det gäller "bara" mjölk, smör, fil, ägg och lite frukt, ofta tar minst en halvtimma! Dels alla människor, de långa köerna och allt som är i vägen när man ska ta sig fram. Men främst det enorma utbudet. Att stanna till vid tacohyllan för att bara ta en påse kryddor är inte ett "bara" för hyllan är 3 meter hög och 4 meter bred typ... man har en del att gå igenom. Då snackar vi bara tacos och prylar till det. Suck.
Jag är trött på det. Jättetrött.

Lilla butiken i Bodsjö där mina vänner har stuga, jag hyllar den. SÅ underbar! De har allt man behöver och max 2 sorter av varje - det behövs lixom inte mer. Västanfjärd i Finland har oxå en underbar butik - Knallis - som är en fröjd att handla i. Man blir tillfreds på ett sätt, kan inte riktigt beskriva, måste nog upplevas. Tiden har stannat, man har ett minimalt utbud av kvantitet men man kan köpa målarfärg, vaxdukar, tamponger, 2 tum spik, bensin, glass, färska jordgubbar, glas, kläder, plank, takpapp, potatis, godis, kollegieblock, doftblock till utedasset, strö till utedasset... u name it! Vad mer kan man behöva? Perfekt. I love it.

Puzz på er



2 kommentarer:

  1. Hej! jag tycker verkligen om willys m deras utbud av varor, för både storfamilj o mindre familjer, o deras priser jämfört m andra affärer, o så har dom scanning går ju kanonfort o inge köer, det har väl ni med i eran willys eller? o dessa krav äpplen i plastförpakning det är för mej mycket skumt ser inte naturligt ut för 5öre o dyra dessutom. Jag tycker att golden del. o royal galla äpplena håller en bra kvalitet och till ett bra pris så alla kan handla, o dom är inte glansiga som vissa äppelsorter kan vara så man kan spegla sig i dom o det är väl det som är ruggit för dom är ju verkligen besprutade dom glansiga.O kravmjölk är den bra?, min sambo tål inte mjölk från affären vare de är krav,standard lätt el.vad som finns Men han tål mjölken vi hämtar från bonden som är hög i fetthalt, det kan man ju fundera vad beror de på?. nä nu ska jag hänga med gubben o hämta ved o på vägen dit ska jag hämta ägg hos grannen o till ladugården o fylla mjölkannan, o till midda i kväll blir de oxfilé från Rödön.kan de bli någe bättre :) Pussa på gumman o sköt om er
    kram anki

    SvaraRadera
  2. Ja, det är klart att om jag hade en bonde nära, ägg att hämta och att gå ut i lagårn och tappa mjölken direkt i hinken som jag gjorde när jag bodde hemma - självklart gjorde man så!
    Det är bara att gratulera dig till den livskvalite´n. NJUT!
    Finns ju något att reflektera över då det gäller mjölken om man inte tål den köpta men mår bra av den som man hämtar direkt.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥