19 februari 2010

Galen konsumtion






Svängde in på Media Markt idag. Det är ett ställe jag eg inte trivs på alls. Jag önskar att jag hade så mycket pengar att jag kunde handla av de små, personliga, mysiga butikerna på de mindre orterna. Jag gör det så ofta jag kan och ekonomin tillåter men det är svårt att stå emot om man kan köpa en sak som kostar 6000 på ett ställe och kostar 4000 på Media Markt.

Men allvarligt... hur många TV-apparater och hur många plattänger behöver vi ha att välja på? Idag var det fredag fm och klockan var 10.30 - att gå dit på lördag kl 13 eller en fredag em är inte att tänka på, jag kan bli sjuk för mindre. All heder till dem som orkar. Mer heder till dem som står emot detta konsumtionssamhälle, handlar ekologiskt, på loppis, använder igen, odlar själv, syr, stoppar och lagar osv.

Var är vi på väg? Jag mår riktigt illa ibland.


15 kommentarer:

  1. Håller med dej till fullo!
    man blir rent äcklad ibland, som sagt, var e vi på väg? Det e inte utan att man förstår att världen kan gå under.
    Tänk dej, alla dessa saker du plåtade, och det var bara på en enda pluttig affär i skåne, tänk hur många sånna affärer det finns i hela världen.Man får svindel.

    SvaraRadera
  2. Men dessa företag avlönar en och en annan asiat som slipper sälja sig till feta turister.....
    Tänkvärt? När vi handlar gynnar vi rika gubbar som tar dessa pengar och köper sex av vackra flickor i europa, samtidigt är så avlönar han en underbetald flicka i Thailand som är glad så länge hon kan köpa mat till sin familj och slipper gatan..... Att ta ställning är inte lätt alla gånger

    SvaraRadera
  3. "Rik gubbe, köper sex av vacker flicka i Europa, samtidigt som han matar en underbetald flickas familj i Thailand".
    Så kan det ju vara "lottapotta", om nu detta scenario skulle vara så mycket att jubla över?

    Du tror inte att det kanske är så att den "rike gubben" blir rik på att ha en underbetald flicka i Thailand som han också kan utnyttja sexuellt när han ändå är nere och ser till sina intressen i denna del av världen. På hemmaplan strör han också lite överskottspengar på en vacker sexförsäljerska från Östersund.

    Sen kan det ju vara så att det är en svensk arbetare, som köper den så billiga brödrosten p.g.a. underbetald arbeterska i Thailand, att han också har råd med en sexköparsemester till detta asiatiska paradis. Har han riktig tur, kanske han stöter på sin brödrostsammansätterskas syster i detta gudomliga land och får möjlighet att, givmild som han är, bjuda henne på hotellfrukost för att han så snällt fått tillgång till hennes späda lilla kropp.

    Att ta ställning är som du säger olika lätt från gång till gång, men satsar nog ändock mina pengar på att Ewa och Fillsta har någonting riktigt i sina tänk.
    Behöver vi detta gigantiska, ibland mycket tvivelaktiga utbud?

    SvaraRadera
  4. Hey... en liten debatt på min blogg - Åh, så roligt. Det uppskattas.
    Jag tror jag förstår hur du menar Lotta. Du menar väl att tack vare konsumtionen så SLIPPER kanske en del det vidriga ödet att gå på gatan. Det är sant men jag önskar ett alternativ och ser ändå att ju mer pengar, ju mer konsumtion, ju mer prostitution för att pengar ger makt åt dessa vidriga människor som kan tänka sig köpa andra kroppar just för att de kan. Inte för att dessa kvinnor ( och även män och ännu värre... barn ) vill sälja sina kroppar. Varför skulle någon människa i världen vilja sälja sin kropp föresten om de inte var tvungna???

    Så min invändning är utbudet, produktionen och hur karusellen snurrar på. Det är vidrigt om man plockar det ur sammanhanget och inte bara ser till "nyttan". Det är lätt att glömma och bara acceptera. Man går in i en butik och gläds åt utbudet, gläds åt att det finns en soffa som passar var och en, en TV för alla väggar, en tandkräm för gula tänder, korta tänder, långa tänder, vita tänder, gamla tänder, unga tänder, egna tänder, andras tänder, tänder med karies, utan karies, tänder med tandhalsar, tänder utan tandhalsar, tänder med tandsten, tänder utan tandsten, blekta tänder, naturliga tänder, behandlade tänder, obehandlade tänder........ jag kan känna att jag inte VILL ha de här jävla valen.
    Mina tänder är ju medelålders, behandlade, lagade, korta OCH vita.... borde det inte även finnas en tandkräm för det???

    Det som eg är värst är att det kräver en hel del av mig för att "stå emot". Det kräver att jag tänker, att jag gör ett medvetet val och är det något jag hyllar är det ENKELHETEN men den försvinner för mig iom detta idiotiska konsumtionssamhälle. Alla dessa val...

    SvaraRadera
  5. Vi kan ju undvika att köpa dessa av billig arbetskraft producerade varor som vi kanske inte behöver och istället skänka pengar till organisationer som hjälper flickor och pojkar från gatan. Men Gör Vi Det???? Nej !!! För få skänker för lite! Vi blundar hellre och säger att vi förlitar oss på att produkter som säljs i Sverige produceras under kontrollerade former, inte barnarbete, rimliga löner och ok förhållanden. För vi kan inte låta bli att köpa, köpa, köpa, Fynda, fynda, fynda! Och vi vill fynda för att ha råd att åka till Thailand över julen. Där tycker vissa av oss att vi gör landet en tjänst som gynnar landets turism och vissa, helt klart som Lasse skrev, för att köpa sex.
    Jag håller med Ewa med det hon skrev i första inlägget " Mer heder till dem som står emot detta konsumtionssamhälle, handlar ekologiskt, på loppis, använder igen, odlar själv, syr, stoppar och lagar osv." Men min tanke bakom mitt första inlägg är en öppen fundering runt i-ländernas överkonsumtion. Ju mer vi handlar ju fler arbetstillfällen! Tyvärr oxå fler oseriösa företagare. Vissa av dem tycker att vi Måste köpa en speciell "tandkräm" och det finns "forskning" och snygga reklamfilmer som visar på att det ÄR så! Vi köper det.... för allt som sägs på tv är sant..... och vi slipper tänka själv. Vi blir blåst, en gubbe blir rik, ett barn blir utnyttjat. Vem kan förändra......kanske vi om vi orkar

    SvaraRadera
  6. Helt klart Lottapotta, och det är poängen varför jag blir trött på mig själv att jag ofta faller för frestelsen. Men ibland är det omöjligt att köpa den där tandkrämen jag alltid köpt och egentligen vill ha, bara den, omöjligt just för att den i just den butiken jag är i inte finns just då. Så då blir valet, ta mig till en annan butik ( ofta till följd att det är bilen som används.. ) för att köpa MIN tandkräm som jag anser är den enda som behöver finnas, eller.... köpa någon annan sort. Och så vips har jag bidragit till konsumtionen av ett nytt märke och förbrukningssiffran på den produkten steg med ett. Alltså är jag en del i faktumet att just den tandkrämen behövs och kommer att fortsätta tillverkas...
    Som du säger LottaPotta... det är fan inte alltid lätt att göra val.

    SvaraRadera
  7. Nej,det e sant.
    Fast,det borde inte vara så svårt att tänka att sluta överkonsumera o bara köpa,köpa nytt,nytt. Tänk på miljön o börja köpa o sälja begagnat. Kom just hem från loppis idag,där jag i vanlig ordning handlar det mesta av barnens kläder, som jag sedan säljer vidare till andra kompisar. Mycket ekologiskt OCH ekonomiskt. Om flera kunde göra så skulle det iallafall bli lite mindre utsläpp i den enda värld vi har. På så vis får vi ju genast pengar över till semester INOM sverige såklart, för miljöns skull och dessutom slipper vi ju frestas av vackra Thailändskor.
    Två flugor på smällen liksom....

    SvaraRadera
  8. Jag tycker mig se att vi alla är inne på samma linje egentligen, även om vi snurrar runt FAKTUM på olika vis.
    Tvärtom mot (Som det tycks. Rätta mig om jag har fel) er, så tycker jag det är ganska lätt att ta ställning för, det som inte tillför ett skapandes dugg positivt för svenskar, danskar thailändare, jämtar m.fl.. Det låter kanske lite "besservisser" men så upplever jag det. Därmed inte sagt att jag är ofelbar och aldrig t.ex. köper en totalt vidrig produkt då o då.

    Ta exemplet som omnämns, tandkräm. Har alltid förundrat mig över att det ständigt visas på ny tandkräm inklusive nya tandborstmodeller i tv-reklamen. Senast var det någon ny kräm med blåsor i, som kallades för något oidentifierbart tekniskt, som skulle vara bäst av allt. Blir man trött eller? Varför skulle jag och ni rusa iväg och köpa denna fantastiska produkt och slänga ut en redan fungerande, efter att sett eländet som mellanspel till postkodmiljonären eller vad fan det nu var för program som höll på? Kan inte tänka mig att vi (jag och ni) skulle vara så korkade, eller?
    Själv kör jag överlag produkter från ett företag som heter Weleda. Ett otroligt seriöst företag, som tar ansvar för allt från första till sista del i produktionen. Tandkräm finnes i 3-4 olika smaker, med lite olika inriktning på vad de är extra bra för. Salttandkräm från Weleda har jag kört med i 20 år och känner mig helt tillfreds med. Företaget har en tydlig profil, så långt från utnytjjande av människor, djur och natur man kan komma. Kolla deras hemsida.
    Alla (nästan) kan ta ansvar för sina handlingar om man vill. Kostar på lite tid, kraft o tänk, men det är det värt.

    Ta nu tag i det här o svamla inte runt på målet :-)

    Lev väl alla.

    SvaraRadera
  9. Håller med föregåenda talare. Det är egentligen inte alls svårt att ta ställning.
    Bara man ids lägga ner lite tid till reflektion, behöver jag verkligen en till ny...
    Dessutom ska man ju tänka på att oftast får man ju det man betalar för-dyrare sak, oftast mer hållbar. Tänk på det och minska på detta vis sopberget och förhoppningsvis har du handlat en produkt från ett mer seriöst företag/fabrik.

    SvaraRadera
  10. Ps, nu ska jag kolla weledas hemsida

    SvaraRadera
  11. Så ska det låta.

    Förresten- Sa jag att jag hade aktier i Weleda :-)

    Lev väl alla.

    SvaraRadera
  12. Jätteintressant diskussion! Det är ett evigt dilemma det här med konsumtionen. Man försöker vara ansvarsfull, tänka på konsekvenser och överlag vara en medveten konsument. Precis som Lasse säger så kan alla ta ansvar för sina handlingar om man vill. Men herregud så mycket tid och kraft det kostar! Ibland så känner jag att jag bara stannar upp och hisnar när jag inser hur mycket tid jag lägger på reflektioner kring min konsumtion. En vanlig veckohandling i matbutiken är som en äventyrsvandring i tät djungel. Jag äter inte kött, och egentligen tycker jag inte det känns bra att äta fisk och skaldjur heller, men jag gör det tills vidare. Men bara att försöka handla fisk är ju ett evighetsprojekt; hur var det nu, vilka är rödlistade egentligen? Finns det torsk som är ok att köpa? Ska man handla odlad eller viltfångad lax? Vad innebär det att laxen är ekologisk (förutom att den kostar 20 spänn extra)? Jag står där i frysdisken och läser och läser tills fingertopparna är stelfrusna. Och sen ska det handlas mejerivaror. Ekologiskt måste ju vara det bästa för miljön - eller? När man står där inser man att jag egentligen inte riktigt vet vad de olika märkningarna innebär. Om äggen är kravmärkta, är hönsen frigående då - eller måste de vara märkta med frigående? Och frukt och grönsaker - ska man välja det ekologiska alternativet, eller det närproducerade - vad är bäst? När jag väl tar mig ut ur butiken är jag mentalt utmattad, och varje gång tänker jag att jag måste sätta mig och läsa på om vad de olika märkningarna egentligen innebär, men när ska man ha tid med det? Ibland känner jag att jag bara vill ge upp. Och vissa veckor är det tajt i plånboken, och plötsligt är det ansvarsfulla handlandet som bortblåst, och istället går man ut med en korg full av ElDorado-produkter eller någon annan billig skit som man VET är usel för miljön och utnyttjar människorna som producerar dem, men man orkar bara inte tänka på det just då. Ibland känner jag att jag inte orkar ta ansvar för allt som händer i omvärlden längre. Man ser repotage efter repotage om allt elende som finns runt omkring oss, och som vi i västvärlden i mångt och mycket är ansvariga för, och man vill hjälpa, man vill göra skillnad. Man skänker pengar, men inser att det inte räcker till. Och tillslut vill man bara ge upp. Och ibland, precis som lasse säger, faller man till föga och köper en fullständigt vidrig produkt, och efteråt försöker man skaka av sig den där gnagande skuldkänslan med ursäkten att jag handlade ju i alla fall ekologisk mjölk igår. Det är ett helvete, rent ut sagt, att försöka vara en ansvarsfull konsument i dagens samhälle! Och egentligen ett heltidsarbete om man ska göra allt rätt.

    Nu kom jag kanske lite ifrån ämnet om överkonsumtion av billiga elektronikprylar, men ni fattar vad jag menar hoppas jag :-)

    SvaraRadera
  13. Maria: EXAKT! Precis på pricken så känns det. Och inte bara då det gäller den dagliga varuhandelkonsumtionen. SÅ känns det även när det gäller elen, telefonen, försäkringarna, tv.... det är ett heltidsarbete att sätta sig in i alla "BRA" (???) valmöjligheter. För att inte ens tala om sparande, pensionssparande, fonder... gah!
    Det är inte så lätt att följa sitt hjärta.
    Precis dit jag ville komma!

    SvaraRadera
  14. Hmmm.
    Livets alla val är inte lätt att alltid förstå sig på och göra "rätt" inför. Håller fullständigt med i detta resonemang, men det finns ju några små milstolpar man kan följa på denna tråds tema.

    Finns det ekologisk produkt, så väljer man denna. Ekologiskt odlad/framtagen innebär en konkret sak- inga kemiska bekämpningsmedel i naturen och inga onödiga tillsatser i produktionen. Dessa två friskt omdebatterade ämnena bör räcka för att alltid försöka finna eko-allternativen. Mjölk o övriga mejeriprodukter är sådana produkter, som ingen med lite eftertanke i dagens läge skall behöva handla utan KRAV-märkning.
    O undrar man vad KRAV-märkningen står för när det gäller mjölkkossorna, finns uppgifter kring detta på KRAVS hemsida.

    KRAM(V) på er alla.

    SvaraRadera
  15. O har man lite global omtanke kring hur lantarbetare i den s.k. tredje världen har det i stort, så är det bara att se till att köpa ekologiska bananer, apelsiner, citroner "you name it".
    En merkostnad blir det ju oftast, men ta er en rejäl funderare vad det innebär för moder jord och dess invånare, att ni gör detta riktade val.

    Övrig välgörenhet kan man minska ner på till fördel för merkostnaden som ekomaten ger i hemekonomin tycker jag.

    O bemärk att rättvisemärkt och liknande "få dig att köpa märken", inte generellt har ett dugg med ekologisk odling att göra.

    KRAM(V) på er igen.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥