10 februari 2010

Victoria Stillwell

På TV3 går en serie som heter "Its me or the dog".
Lite väl dramatiskt namn kan jag tycka. Låter som det gäller liv eller död. Jag har själv inte sett Cesarkillen så värst många gånger men tillräckligt för att se att han har stor erfarenhet samt något som jag tror man aldrig kan läsa sig till och det är -Begåvning. Han har en känsla och naturlig fallenhet och kontakt med hunden som man endera har eller inte har.

Att se den här kvinnan Victoria känns lite... beige. Nu ska jag inte döma programmet efter att ha tittat tio minuter för jag har ju givetvis ingen aning på den ynka informationen. Men... så pass mycket vet jag om hundar, så mycket kan jag läsa deras kroppsspråk att jag knappt kunde hålla mig för skratt ikväll.

Hon är hemma hos ett par som har en äldre Jack Russel tik och en ung hane modell Labrador tror jag. Detta par som uppenbarligen inte har en aning om att hundar är en djursort och inte en slags människobarn. Hela deras beteende mot sina hundar är lustigt. Men lustigast är ju Victoria i sina högklackade skor, sin chicka dräkt och röda läppstift som pratar om att hon kan läsa att hundarna vill döda!!! Att "hon sett nog och inte vill se vad som skulle hända om man släppte ihop dem för... "It´s NOT gonna be a pretty sight!"
Ja, herregud!

För oss hundvana som ev såg detta program så framgick det ju ganska tydligt att de inte ville döda varandra, att Sam ville busa, att den gamla tiken Sandy är lite som gamla tikar är och att de i princip får göra vad de vill för husse o matte.
Några dödsföraktande ögonblick lär vi ju inte få från de två hundarna i detta livet =)

Blir detta med hundprogram som med kockprogrammen och kokböckerna? Snart har varenda jäkel med självaktning ett eget "hitte-på-lära-hunden-jag-är-proffs-program" bara för att Cesar gjort succe. Vilket han gjort med all rätt.

Snälla skona oss från pimpinettor som Victoria Stillwell som bedömer hundars språk som jag skriver kinesiska! Om ni vill lära om hundar, kolla på en annan kanal.

Natti - ska duscha inför daten kl 23 med Gibbs ( och Mimili = ) och sedan är det sängen för klockan ringer vid 5.30.

KRAM oxå kan ni väl få.

5 kommentarer:

  1. Samma tänk här.
    Har man sett Cesar, så känns det mesta lite överflödigt, även om alla har sin rätt att få försöka tjäna sitt levebröd. Men något nytt under solens strålar, tillför det sannerligen inte. Blir tyvärr oftast lite löjeväckande vid jämförelse med "naturbegåvningen".

    Vov, vov på dig vännen.

    SvaraRadera
  2. Tant Tänk och Lars Unger:

    Cesar Millan är en tönt som använder sig av förlegade dominansteorier och med ryck i strypkedjor kuvar o skrämmer hundar till effektiv men kortvarig lydnad.

    Han är visserligen etologiskt kunnig, han känner till hundars språk och beteende, men hans tekniker för att hantera "problem" är mycket förkastliga. Det han använder sig av kallas i dagligt tal för quick fix vilket innebär att det ser bra ut i 50 minuter TV, men det håller inte i längden.

    Det som fungerar bäst är att bygga en trevlig relation med sin hund, så att hunden tycker att man är en rolig prick att vara med, ser upp till en, och vill lyda för att det är roligt och lönsamt. När rätt betendee ger någon form av utdelning.

    För så funkar en hundhjärna; allt handlar om resurser. :)

    En hund som blir kuvad med dominans och smärta kommer inte att lyda i längden, den kommer förr eller senare att revoltera och vilja göra sig fri.

    En trygg hund däremot, som vinner på att hålla ihop med sin matte eller husse och aldrig upplever obehag ihop med denne, kommer att vara trogen och lyda med glädje livet ut.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Stina, välkommen =)
    Definitivt är det A och O att hunden ser upp till mig som förare. Håller med. Jag har som sagt inte sett Cesar mer än max 30 minuter totalt men att se Victoria i 10 kändes överflödigt. Bara hennes beskrivning av hundarna som de inte ens i tv-programmet kunde lura mig var dödsfiender gjorde att jag zappade vidare med ett suck.

    Cesar verkar iaf ha en helt annan kaliber för mig att bedöma på dessa få minutrar.
    Hundhjärnan såsom de flesta djur - resurserna styr helt klart. Kärlek, mat och behov. Så enkelt egentligen =)

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  4. Hej o hå Stina.
    Cesar visar ju ständigt upp allt detta som du säger är viktigt för att få en bra och långvarig rellation matte-husse/hund. Lek, vistas ihop ute på promenader m.m..

    Tycker inte att det mesta ger sig ut för att vara "quick fix", tvärtom. Programmet visar titt som tätt på exempel, där det tagit mycket längre tid att få fason på hundarna och Cesar predikar ofta att det återstår en hel del arbete för att få alla bitar på plats. Sedan är det ju ett program för TV med allt vad det för med sig av begränsad sändningstid och att allt ska fixa sig under denna begränsade tid.

    Gilar du inte kock/mat-programmen heller Stina :-) :-)

    Cesar har skrivit böcker och givit ut mer ingående instruktionsvideos/cd, som inte behöver ta hänsyn till TVs pressade tidsschema. Läs, se, praktisera och begrunda.

    Hundar skall vara trygga. Det håller jag absolut med dig om. "Kuvad" är ett ord som klingar mycket negativt i min värld. En "kuvad" hund/djur, eller för den skull också människa, känner sig nog aldrig riktigt trygg.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med. Kollar på både Ceasar och Victoria och jag undrar om man verkligen kan lösa alla problem med hjälpa av godis så som Victoria förespråkar. Jag är tvekam jag. Däremot tycker jag verkligen också att det bästa är att lära genom att ha kul.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥