25 februari 2010

Sauce Bearnaise skola a la Tanten


Ha ha vad roligt detta blev med "bean". Jag är glad att jag inspirerar er alla till denna ypperliga sås.
Alla svenskars favoritsås nr 1. Ingen sås är så efterlängtad och saknad av en "Svensson" som går på gourmet restaurang som just "Bean". Men jag har full förståelse för detta för den är otroligt god. Såsen är till skillnad mot många andra maträtter inte döpt efter personen som gjort den, ska jag vara riktigt ärlig är jag osäker om någon exakt kan säga VEM som gjort den. Den kom till i början av 1800 talet iaf och är döpt efter en stad i Frankrike som heter Bearn. Finns en kock som heter Beauvier eller om det är Bevairer som påstår sig ha uppfunnit den men man har tydligen funnit den i kokböcker utan namn tidigare än denne kock påstår sig har gjort den.

Hur som helst är det såsernas kung tycker jag. ( ha ha Kung Henrik IV )
Mimili pratar om en vit flaska som "äger". Jag blir lite orolig när hon skriver så för hon vet verkligen inte vad hon pratar om. Å andra sidan är det väl med bea som med vin. Det är DIN smak som är rätt i sammanhanget. Ingen kan ju komma och säga vad som är gott och inte egentligen. Men... om det är en vit flaska misstänker jag att det är endera Rydbergs ( blekgul ), Kolding eller kanske Ksalat och alla är verkligen hemska! Men... det kan ju vara så att det finns en bea jag inte vet om även om det verkar otroligt. Jag har testat de flesta och det finns två som håller måttet och ni vet redan att Lohmanders är den bästa och som klar tvåa eller möjligtvis delad förstaplats kommer Lallerstedts. Men hans andra såser är godare så köp hellre någon av dem och satsa på Lohmanders bea.
Jensens Bofhus, Felix eller Kelda är heller inte att tänka på och absolut INTE Blå Band eller andra på pulver. För mig en gåta hur man kan kalla dem bea överhuvudtaget, pulversåsen! Brrrrr. Ryser vid tanken på den.

Men för att förgylla er helg totalt så kommer nu här den ultimata bean. Kräver lite tid, kärlek och omtanke men är värt det. Som sagt, om man inte hittar Lohmanders =) Som man hittar på Willys, säkert kort.

Tantens Sauce Bearnaise

1/2 dl vinäger
1/2 dl torrt vit vin ( eller så kör du bara med vinäger )
1 finhackad charlottenlök
1 msk hackad FÄRSK dragon
1 msk hackad FÄRSK körvel
6 krossade vitpepparkorn
1 nypa salt
Jag brukar ha i någon matsked ( 2-3 kanske ) matskedar vatten oxå.

3 äggulor
25 g kallt smör och resten varmt.
Smör.... det är ju gott så jag måttar aldrig så noga men minst 150 gram och det kan nog bli 250 gram ibland oxå.

Koka ihop vinäger, vin, lök, kryddor tills det reducerat till 75% ca, det ska bli bara 2 msk kvar.
Ställ undan någon minut och låt svalna något.

Vispa sedan äggulorna tills de tjockar. Detta är den viktiga delen och det GÅR att göra på plattan i kastrullen men är säkrare att göra i en bunke över ett vattenbad i en kastrull. Lagom värme för om det blir för varmt koagulerar gulan, blir lixom äggröra =)
Sila i dina 2 msk reducering ( bea essens ) lite i taget och vispa, vispa, vispa över svag värme tills det tjockar. Ja! Det tjocknar, oroa dig inte. Vispa sedan i smöret börja med det kalla och sedan det varma försiktigt. Låt det inte koka eller bli för varmt. Då skär sig såsen.

Sedan är det bara att smaka av med mer dragon, kanske persilja om man föredrar det, salt...

OM det skär sig så ta i lite kallt vatten, någon matsked eller tre. Fortsätt vispa och häpp! Så har du finfin sås igen =)
Det är enklare än man tror att slå en bea.

Lycka till nu kära vänner och överraska hemma med en riktig god bea. ( Eller Lohmanders =)

Lite överkurs: Om man blandar i 2-4 msk tomatpure så heter såsen plötsligt Sauce Choron och om ni blandar i lite köttglace 1-2 msk så heter såsen plötsligt Sauce Colbert.
Och kom ihåg att en äkta och GOD bea inte är mörkgul eller klargul utan blekgul.
Givetvis ska så mycket som möjligt av dessa ingredienser vara KRAV märkta - definitivt äggen!




2 kommentarer:

  1. Mamma Mia.
    Kan du inte knäcka hos Tina Nordström som "såstanten".
    Inte mörkgul eller klargul utan blekgul.
    Jo jag tackar :-)
    Underbart.
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Hmmmmmm,nä det där kändes ju som en hel vetenskap......och ve o fasa om man skulle misslyckas på slutet.......
    Jag sprättar nog Lohmanders och väntar på att du kommer hem o bjubbar på lite hemmagjord,äkta bea.....
    När kommer du hem kompis?

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥