23 februari 2010

Min kyl

Detta måste bli ett av de hetaste inläggen på min blogg, eller kyligaste kanske =)
Vilken kontrast mot inredningsbloggarna, dagens-outfit-bloggarna och älska-mig-själv-bloggarna. Ha ha.



Mjölk o fil från Hjordnära ( eller så är det Åsens som gäller ) ägg köpt direkt från gård utanför Perstorp, Proviva har jag alltid flera liter hemma och grädde, creme fraiche mm köper jag alltid kravmärkt.
Tycker det är det bästa man kan göra, köpa kravmärkta saker, gärna direkt från gård eller prenumerera från tex Mossagården eller annan lokal i din närhet. Vad jag förespråkar mer är ju att köpa RIKTIGA saker! Med det menar jag smör, fullfettade mejeriprodukter mm. INGA lättprodukter, light och annan skit. Ni lurar er själva om ni tror att ni går ner i vikt för att ni skär bort 0.xxxx % i fett på en ynka deciliter grädde då och då.
Frukt och grönt givetvis i så stor utsträckning som möjligt krav och ekologiskt.

Maten smakar SÅ mycket godare med äkta vara. Och din kropp mår bättre.
ÄLSKA MAT säger jag bara!

En sak som bara MÅSTE finnas i min kyl är Lohmanders Bea. Den finns inte kravmärkt men om ni bara hjälper mig att konsumera den och ställer krav så kommer det nog snart, ut och köp bara =)


Givetvis är det gott att slå en egen men så enkelt att ha denna hemma och den smakar precis som på krogen, den enda goda köpebean helt enkelt!


Smaklig spis!



15 kommentarer:

  1. Imponerande att våga öppna sin kyl så här till allmänt beskådande. Ser ju fräscht ut ifall hälsovårdsmyndigheten läser din blogg :-)

    Min personliga tyck till om din kyls ekologiska staus kommer här, när du nu öppnat dörren och släppt in oss bloggläsare :-)

    Mjölken o filen har du ju tagit från den bästa mejerisatsningen i Sverige sedan jag föddes 1953 :-). Hjordnära, som skånemejerier satsat på i Småland, för att trygga sitt ekologiska sortiment. Deras vaniljyoughurt är makalöst god tycker jag.
    Åsens sortiment är inte i närheten och har tyvärr heller ingenting med Ekologiskt att göra.

    Proviva är kalas och finns i två KRAV-märkta varianter. Kivi och Björnbär har jag för mig.

    Mossagården är en fantastisk ekologisk instution, som hittat sin nisch med sitt "prenumerera på frukt- o grönt-lådor"

    Light är ett jävla lurendrejeri och alla kemisötningsmedel i ligthprodukter säkert jävligt skadliga på sikt för våra små kroppar. Kör det naturliga och ät/drick mindre.

    Smör ska vara KRAVmärkt (finns) :-(
    Den Grekiska youghurten som jag tycker mig skönja, ska vara KRAVmärkt (finns) :-(
    Lohmanders Bea lägger jag inget omdöme kring, när jag förstår att det är ett av de käraste tingen i kylen.
    Njut av Lohmanders. Något skit måste man ju utsätta kroppen för :-)

    Instämmer i ÄLSKA MAT.
    Vad vore livet utan den njutning som god mat o dryck ger.

    Möllekram!

    SvaraRadera
  2. E de ett vråkägg längst fram i äggkartongen?
    :-) :-)

    SvaraRadera
  3. Turkisk yogurt.......är inte den gjord i Tyskland??????
    Ja,det var modigt att visa sitt kylskåp, men det var ju bara dom två översta hyllorna....
    undrar just vilka oekoloiska, onyttiga varor som gömmer sej på dom hyllorna jag....... ;)
    Håller med dej, har själv slutat med lightprodukter utan kör bara med äkta grädde och smör och det smakar ju sååååå mycket godare
    och känns faktiskt hälsosammare. Själv kunde jag vara bättre på att köpa ekologiska varor, men ofta slår ju snålgipan till och då blir det oftare ett billigare alternativ, dock alltid svenskt, hmmmmmmm, så gott det går iallafall, barnen gillar faktiskt inte de svenska äpplena, dom tycker dom är för syrliga, men det eväl en vanesak skulle jag tro.
    TJINGELING o ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Grekisk eller Turkisk yougurt (gillar din lite mera turkäkta stavning utan "h" Fillsta :-)).
    Jag hade för mig att den var Grekisk?
    Nu köper jag din Turkiska variant som rätt Fillsta.
    Sedan vet jag inte var den tillverkas, men det är Lindahs Mejeriprodukter som distribuerar den i sverige. Säkert en importvariant.
    http://www.lindahlsfood.se/NewBasicPage.aspx?page=om.html
    Turken finns som sagt i ekovariant och är krämig och god.

    Bara dom två översta hyllorna till allmän beskådan säger du Fillsta.
    Man kan undra vad som döljer sig på resten?
    Eller så har Tanten kanske bara ett litet, litet tvåhyllorsskåp.

    "Snålgipan" är förädisk, men inte något man kan göra mycket åt. Förnuftet (och kunskapen) måste få överhand. Då har "snålgipan" inte mycket att sätta emot. Förnuftet hos de allra flesta innebär ju en föda som inte skall "slow poison" våra små ömtåliga kroppar. Här i Skåne debatteras det nu titt som tätt i dagspressen, vårt förgiftade grundvatten, som snart sagt alltid vid provtagningar uppvisar bekämpningsmedelsrester. Scenariot med att inte kuna använda vårt vatten, är ju inte riktigt klokt. Så är det på flera platser nere i europa, t.ex. i vårt grannland Danmark. Köpenhamnsregionen spånar just nu på att köpa sitt dricksvatten från Sverige, just på grund av föroreningshalterna i deras eget inhemska.
    Låter det klokt?

    Finns mellan 200-300 olika inhemska äpplesorter. De e bara ett fåtal som går att hitta i butikerna och nästan aldrig eko. Utländska vanliga sorter som Gala, Golden Delicious, Red Delicious och Granny Smith finns överallt och alla går att få tag i ekologiska om man nu är intresserad av detta. Oftast lite dyrare och då gäller det, att förnuftet måste få vinna över "snålgipan.

    Förstår självklart att vi alla till mans/kvinns styrs av pengarna i plånboken. Mitt resonemang förutsätter därför att vi har ett jobb med en inkomst värd namnet. Annars är det inte så lätt att låta förnuftet styra :-)

    Lev väl alla.

    SvaraRadera
  5. Men Lasse, du har ju sett mitt kylskåp. Tror ingen som känner mig tror att jag har ett litet tvåhyllsskåp =)

    SvaraRadera
  6. Jag är oxå ordentlig ibland, framför allt när det gäller viktiga produkter. Min sprit till exempel är närproducerad utan tillsatta kemikalier och köpes utan onödiga mellanhänder :-)

    SvaraRadera
  7. Men mitt kylskåp får ni nog aldrig se....

    SvaraRadera
  8. Vårt kylskåp är nystädat och påfyllt med nyttiga saker, tyvärr är kameran sönder annars hade ni fått se ;). Kram på er och komihåg att grekisk yougurt passar till såå mycket.

    SvaraRadera
  9. Ja, nu var jag ju tvungen att gå till mittkylskåp o läsa på min ekologiska turk yogHurt..... tillverkad i Österrike står det.
    Det gillar vi ju inte. Det ska vara mjölk från svenska kossor som har iallafall 6 dagars karens på penicilin på mjölken och 20 dagar på kött. Tänk på det ni när ni köper euroshoppers kött från Brasilien o dyl för där är det inte samma regler som i Sverige.
    Ja, tänk vad man blir påverkad, var på affären idag och såg en burk med bea, den som Ewa tyckte var så mumsig.
    Trot eller ej så hamnade en burk i vagnen,fast jag egentligen inte hade tänkt ha mat med bea till de närmaste dagarna..... Men bara för att Ewa sa att den var så god var jag bara tvungen.... nån dag kan vi ju få användning för den.
    Ja, idag var jag på Lindex utförsäljning, 70% på allt. För er som inte bor i Östersund så har det ju brunnit i Lindexhuset. Behövde jag verkligen allt i de proppfulla kassarna som jag hade i nävarna när jag gick därifrån??????
    Eller hade jag fått ett anfall av okontrollerad masskonsumtion bara för att det var billigt????????

    SvaraRadera
  10. Fillsta: Ha ha ha, bean är supergod - jag lovar - du kommer inte att ångra dig. Qul jag påverkar så pass. Jag känner mig enormt ärad!
    Bara du inte tog den med smak, finns några olika - vitlök tex - det ska vara original!
    Och definitivt INTE köpa euroshopper kött eller brasilien osv. Jag köper gärna svenskt, helst bara svenskt men jag äter kött, älskar kött. Önskar jag vore så duktig som Maria men jag är bara tokberoende av kött och VILL vara det framförallt.
    Qul med utförsäljningen på Lindex, bra kämpat oxå för jag förmodar det var trångt mellan hyllorna.
    och du hade definitivt fått ett anfall av okontrollerad masskonsumtion för jag är helt säker på att inget av det du köpte var något du behövde när du körde dit. Eller hur???
    Jag är likadan!

    SvaraRadera
  11. Gick in på länken.... http://www.lindahlsfood.se/NewBasicPage.aspx?page=om.html

    Ha ha ha, kokta skalade ägg i vacuum och äggröra färdig för tillagning!
    Typiska måste-ha-produkter som är livsviktiga för oss! Galet men jag känner igen den typen av produkter från krogen där de tyvärr blivit alltmer vanliga.
    Där köper man ju äggula på dunk och äggvita på dunk samt alla dessa färdigkokta ägg som är hur slemmiga som helst.

    SvaraRadera
  12. Tror att Lindahls nischat sig just emot krogbranschen rejält. Därav stora förpackningar och de produkter du beskriver Ewa.

    Fillsta- Hade du ekologisk "Turkyogurt" i kylen. Underbart.
    KRAV-märkt?? Då är du trygg med penicilinkarens o liknande. Sedan kan man ju alltid ha en viss aspekt på transporterna från Österrike, men ett förbaskat gott val ändå (tycker jag).
    Blanda för allt i världen inte in Euroshopperkött från Brasilien med den KRAV-märkta "Turkyogurten" från Österrike. Ungefär som att jämföra natt o dag.

    Handla på bara när rean lockar. Det verkar som ni från Jämtland har denna last gemensamt i genetiken :-)

    SvaraRadera
  13. Jo,det kanske är något "jämtdrag" det där att hamstra,billigt.....Och....konstigt nog skulle jag kunna tänka mej att dra dit en repa till....man kanske kanske har missat något?????
    Nä, såklart att jag inte blandar ihop kravmärkt turkyoggi med euroshoppper, men jag ville liksom bara förtydliga hur bra det är att köpa svenskt kött.
    Och då helst hemmakött som vi käkar här i Fillsta.....:)
    Nä, nu ska jag dra en repa med dammsugaren. Undrar om man kan dammsuga miljövänligt???

    SvaraRadera
  14. Förresten Ewa! Jag behövde varenda,varenda pryl jag handlade på Lindex allt jag handlade fanns uppskrivet på min shoppinglista.
    Som tex en törnrosaklänning till Alice, glittertights till,4 par strumpbyxor till Ellen, ett par tights, 2 par jeans ojdå, hennes byxlåda som inte gick att stänga ens före min lilla shoppingtur.....ett par tröjor, en tunika, en hel hop med hårspännen, halsband, diadem o armband till samma lyckliga flicka. Ja, alla vet väl hur kul det är att handla söta bebistjejkläder och lägg då till att bodysarna kostade en tjuga o brallorna oxå, ja Alice behövde tydlige jättemycket.
    Grabbarna var inte lika lyckligt lottade, men pelle fick ett par jeans o 2 tröjor. Edvin fick.......inget. Och allt vad mamman fick skriver jag inte. Och oj, vad mynnade den här beskrivningen ut på om man tänker efter...Vilket kön fick ofantligt mycket kläder????? Varför blev det så????? Hmmmmmmm
    Jag skyller på utbudet!

    SvaraRadera
  15. Svenskt kött är säkert överlag mycket bra, i jämförelse med mycket "utifrån" Fillsta, men skräckexemplen på misskötsel tornar upp sig titt som tätt. O då snackar vi Sverige min vän.
    Detta hade förmodligen aldrig hänt på KRAV-auktoriserade gårdar, där kontrollerna förmodligen upptäckt missförhållandena tidigare. Gården hade för övrigt troligtvis aldrig fått KRAV-certifikat, redan från början.
    Eko har blivit ett modeord och det finns ingen anledning att helt kravlöst släppa detta förpliktigande ord fritt till alla och envars godtycke.
    Ni har säkert bra "hemmakött" hos er i Fillsta. Det har jag inga andra meningar kring. Förstå vad jag menar bara :-)
    Jag har ärvt lite av Ewas skeptiska hållning, you know :-) :-).
    Snart blir man väl "Jämtkramare" också :-)
    Sådan elev, sådan handledare, ha,ha,ha.

    Lev väl alla bloggskribenter o läsare.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥