03 februari 2010

Säkerhetssamtal

Som lokförare har man ofta säkerhetssamtal. Det är eg all kontakt med tågklarerare (tkl ) , fjärrledning, tågledare och liknande. Detta är ett måste för att det inte ska bli missuppfattningar och ödesdigra fel ute på spåren. Det handlar om ett enormt ansvar att köra tåg, frakta människor och gods. Att köra sönder en växel kostar tex en halv miljon.

Nu är det som sagt kaos här i Skåne. Igår var det total kaos. För att jag överhuvudtaget ska få tillstånd att ens köra mitt tåg så krävs att jag har en tågorder och en körplan/tidtabell. Utan en sådan får jag inte flytta tåget en centimeter. Efter detta krävs ju att jag gått igenom alla andra säkerhetsdetaljer som säkerhetsgrepp, bromsprov och en massa andra saker. Till slut krävs att jag "tillstånd att starta" och det ges i huvudsak med en grön signal. Man kan även få det muntligt, med lykta osv...
Därtill krävs en efterkontroll och lite annat innan jag alltså kan lämna perrongen.
Så med denna lite korta och förenklade information om hur man faktiskt kör ett tåg så kommer vi till min kväll igår.

Jag rullar in i Lund från Höör. Den turen tar ca 30 min men jag var över en timma sen. "pga rådande OVÄDER". Väl inne ringer min driftledning och berättar att all trafik upp mot Höör nu är inställd och att jag istället ska köra en pendel mellan Malmö och Lund. Jag ringer så tkl i Lund för att få ett nytt tågnummer. Utan tågnummer får jag nämligen inte köra och att få ett nytt tågnummer kan bara tkl ge mig.
Hon har ingen aning om att Höör trafiken är inställd??? Hon ber mig återkomma för hon har inga tågnr att ge mig. Efter fem minuter, 45 människor som upprört frågat var? Hur? När? Varför? så ringer jag igen och får ett nytt tågnr och en ny körplan. Jag måste fylla i blankett 24 och få nya tider. Vid det här laget så är jag nu ca 2.5 timma sen och tiden jag nu borde kört från Lund har jag passerat med 15 minuter. Till Malmö tar det ca 20 minuter.

Väl framme i Malmö så är det dax att byta tåg. Nu ska jag ha en mult ( dvs två set ihopkopplade ) och köra tillbaka till Lund. Tågledaren ( alltså högsta operativa chef ) hade bestämt att Ystad banan nu var stängd och det var det tåget jag fick byta till för att köra mot Lund.
Åter dax att ringa till tkl samtidigt som jag har massor med uppretade resenärer som är strandsatta i katastroflandet Sverige.
Jag ringer tkl och meddelar att jag är färdig och redo att köra mot Lund och begär ett tågnr och en körplan?
Tkl: -Varför ska du köra till Lund?
Jag: -För att min driftledning har sagt det. ( som de i sin tur fått från högste op chef )
Tkl: -Men du, det har inte jag tid med nu ( skrattar till lite ) du får väl ta det med din arbetsgivare! ( det är alltså INTE arbetsgivaren som ger ut körplaner o tågnr )
Jag: -Jaha, men de sa att jag ska ringa dig för att få ett nytt tågnr och nu står jag här på spår 10.
Tkl: -Varför står du på spår 10?
Jag: -För att tåget stod här, tåget jag ska köra
Tkl: -Ja, jag har inte tid med sådant här - jag har stoppkörningar nu. Du får ringa någon annan!!! ( det finns alltså ingen annan man ska ringa )

Jag ringer upp min drift och berättar och frågar vad jag ska göra nu. De är helt sönderstressade av alla inställda tåg, sträckor och sönderkörda växlar, De fixar med ersättningsbussar, med personal, med tåg, med sträckor, transport.... u name it! Det går i princip INTE att komma fram på telefonen alls.
Driften som till slut svarar ( nu har det gått ca 30 min sedan jag kom till Malmö och förmodades köra tillbaka till Lund och jag har fortfarande inget tågnr, inget besked att ge de än mer uppretade resenärerna och kan inte ens säga OM jag överhuvudtaget någonsin ska köra det tåget alls! ) förklarar tålmodigt att det ju är just TKL som ska ge mig körorder o att tågledaren bestämt detta. Jag ringer tkl igen...

Jag: -Tjingeling, det är förare i tåget på spår 10 igen. Som ska gå till Lund...
Tkl: -Jaha???
Jag: -Jo, jag skulle ju få en tågorder av dig
Tkl: -jag har inte tid med sådant här ( lite uppgivet skratt igen )
Jag: ( Börjar bli jävligt irriterad och skarp i tonen ) -Ja, men nu är det ju så att det är dig jag måste ringa.
Tkl: -Ja, du får väl gå och ta ut en tågorder då!
Jag: -?????? Gå och "ta ut" en tågorder? Var då???
Tkl: - Ja, på tågex, ditt kontor eller var du nu brukar göra det!
Jag: -Du menar att jag ska lämna tåget här på spår 10, springa iväg till vårat kontor, ta ut en tågorder och springa tillbaka och köra. Det är en tur på 20 minuter!
Tkl: - Ja du 20 minuter det är lite i det här sammanhanget
Jag: -Men det gick ju utmärkt att få en tågorder på blankett 24 i Lund ( så som förfarandet SKA vara ) Det är ju tågledaren som bestämt det här. ( Tågledaren är alltså högst )
Tkl: -Ja, jag har inte tid, du får prata med tågledaren här...
Tl: -Ja hallå.
Jag: -Jo det är föraren på tåget som står på spår 10 som ska avgå som pendel till Lund. Jag skulle få ett tågnr o order från er.
Tl: -Varför står du på spår 10??
Jag: -För att tåget står där.
Tl: -Men varför kör du inte till Ystad istället då? ( Spår 10 är alltså spåret där tåget till Ystad SKULLE ha gått innan det blev inställt för nu ca 40 min sedan )
Jag: -?????? ( tänker för mig själv.. Skojjar han med mig? Är detta dolda kameran )
Fortfarande är det kaos ute på perrongen, flera hundra resenärer är helförbannade och rycker o sliter i min dörr hela tiden, bankar på rutorna, och dörren, skriker ut frågorna och jag hör knappt vad de säger i telefonen och jag har INGA svar att ge överhuvudtaget.

När jag till SLUT får ett tågnr, en order och ett ok och dessutom en grön signal har det gått en timma ca!
Jag ropar ut att: "Tro det eller ej men nu ska vi avgå mot Lund - tag plats och dörrarna stängs!"

Både jag och min tågvärd pustar ut... äntligen. Men vad händer... tåget rör sig inte ur fläcken!
Något är fel och jag får åter ringa min drift. Som för övrigt ringt ett antal gånger under den här proceduren de oxå.
Jag blir ombedd att multa isär tåget. Dvs koppla ifrån det ena setet. Det är en procedur för sig själv och man får springa längst bak, sedan in i mitten, lägga om lite reglage, starta upp i en annan hytt, backa, koppla ner, starta upp i den ena hytten coh sedan i den man ska köra. På med luckor och reglage osv... ett moment som tar lite tid igen.
Vid det här laget har tkl tagit tillbaka min signal som gav mig tillstånd att köra. Den som alltså tog ca 45 minuter att få =)

Jag får åter ringa tkl och begära tillstånd.
Tkl: -Jaha, är du färdig nu då???

Så... körde vi mot Lund.

Och detta var bara en av alla turer igår. Jag ÄLSKAR att vara lokförare och har det absolut bästa jobbet. Igår sjöng jag glatt för mina resenärer: "Ja, se det snöar ja se det snöar - det var väl roligt hurra!"


Tänk på det här nästa gång ni klagar på att tåget är lite sent =)

KRAM

8 kommentarer:

  1. Ha, ha, en vanlig dag på jobbet såldedes! Ja nu har ni fått känna på lite vinter söderut också ( även om du vet vad vinter innebär som gammal jämte) denna historia borde väl ledningen få ta del utav också: )eller kanske inte förresten... Våra tåg har ofta varit 3-4 timmar sista tiden, kanske därför man ser vintern med andra ögon, beroende på hur mycket krångel det blir med hus, värmepannor, trögstartade bilar, skrapa bilrutor fr is osv men det du räknade upp är den positiva bilden av den och den är ju förtsår udnerbar får många. Jag har tänkt på att många som gillar vintern ofta är, antingen skåningar el födda under vinterhalvåret. Nu är du ju norrlänning född om hösten så det stämmer ju inte förstås, men du är kanske lite förskonad fr "baksidorna" sista tiden, men jag håller med dig, sitta på isen en solig vinterdag är underbart, om än inte lika mycket som att sitta i samma sjö i en roddbåt sommartid: ) Lycka till med Tkl och Tl framöver, hi, hi... Mari.

    SvaraRadera
  2. Ha ha, Ja det kanske ligger något i din teori där =)
    Lycka till själv och sköt om dig =)

    SvaraRadera
  3. Kors! Jag alldeles matt av den där historien! Hur känns det nu? Är du nöjd med snön;-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ojojoj!
    Vilken pärs!Hoppas du aldrig mer får en sån dag igen!
    Kram från Fillsta

    SvaraRadera
  5. = )
    Ha ha, det var faktiskt ganska så roligt. Jag tror aldrig jag haft ett så roligt arbetspass, hade kunnat jobba många många timmar till.
    Men lite förvånad blir man allt.

    Tur jag hade med mig en partypåse som jag kunde gå ut och charma resenärerna med sedan. De fick se alla roliga glasögon, de små spelen, sugrören med dekoration som djungelväxter, konfettin mm mm.

    Fick höra idag av en kollega att hennes mamma hade åkt med mig igår och hon hade sagt att det var den roligaste lokförare hon någonsin åkt med och att jag hade så glada utrop! Sådant värmer ett gammalt lokförarhjärta =)

    SvaraRadera
  6. Ha ha! Du passar ju verkligen i servicebranchen! Jag hade aldrig haft det tålamodet. En gnällig pensionär som kommer in på banken och ger mig skulden för något jag inte kan påverka är tillräckligt för att förstöra hela min dag (jag har sedan länge kommit till insikt om att jag verkligen inte passar i servicebranchen). Men du är ju bara för härlig! Jag vill också åka tåg med dig!

    SvaraRadera
  7. HAHAHA, jisses vilken story!
    Jobbade på Malmö igår och trodde jag skulle bryta ihop! Det var mer än en människa kunde klara av...
    Vad kan det ha varit för typ du ringde till? Vet du vem det var?
    Kram!!! :)

    SvaraRadera
  8. Instämer i "jisses vilken story".
    Man blir ju alldeles matt av rådande läge och av att ta sig igenom hela din fantastiska historieskrivning. Känner mig som första gången jag lyckats komma igenom "Sagan Om Ringen" trilogin.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥