08 februari 2010

"Det är så mycket teknik...."

Det var svaret jag fick idag på Hertz när jag kom med bilen.
Min nya hyrbil alltså - den där beiga Volvo V70 D antagligen årsmodell superduperny!
Körde hjärtat till dagis idag och när vi skulle in så gick den helt enkelt inte låsa! Provade länge o väl, sprang in m gumman och gav mig på det igen. Visar sig att den indikerar att en dörr är öppen! Vilket den ju fått helt om bakfoten för inga dörrar var öppna. Inga klämda bälten, ingen is, ingen konstig knapp att komma åt, ingen fastfrysen hake.... hur fint som helst. Men den fortsätter envisas med att tro att en dörr är öppen och vägrar därmed att låsa.

Fått det helt om bakfoten!

Så, en extra timma och en tur ner på stan för att be dem på Hertz om hjälp. Jag tänkte att "det är säkert något tekniskt som jag inte fattar!"
Efter en del kontrollerande, provande, trixande och fixande så säger hon: "Det är så mycket teknik i de här nya bilarna, man måste koppla den till en dator"
"Vi får lämna in den på verkstad".

Så då blev det till att köra iväg bilen ner i det underjordiska garaget, hämta ut en ny. Givetvis fanns det inga lediga parkeringar så jag fick krångla med att lämna min nu tekniskt trasiga Volvo utanför, gå in och hämta den förhoppningsvis tekniskt hela Volvon inne, köra ut den, parkera, ta den tekniskt trasiga och köra in den på den nu tomma platsen. Häpp! Ja, en liten extra grej som tog totalt med strulet, fixet, stan, Hertz, parkering, nya papper, kontrakt osv... i runda slängar 1.5 timma!

Hur var det nu, allt blir så mycket enklare med teknik? =)

Som man längtar efter en gammal hederlig Opel Ascona, en Amazon, volvo 164.... ha ha.
Den pratar iaf inte med mig när jag sätter mig. Å andra sidan är det kanske för att jag inte hittat pratknappen bland alla knappar på instrumentpanelen än. Precis som att jag letat! =)


Håll tummarna för att jag kan köra resten av veckan nu. Jag borde kanske aldrig kört om den där långtradaren va?

KRAM

2 kommentarer:

  1. Lätt att vara efterklok...... Det e mycket man aldrig skulle ha gjort....
    Snyggt med en mörkblå bil!!!!
    Håll tummarna för att vi snart ska köpa en ny bil, eller buss heter det väl..... Vår lilla buss e för liten, vi behöver en stooorrrr.
    Kram från Fillsta

    SvaraRadera
  2. Märkligt! Förra veckan hyrde vi en Beige Volvo Diesel automat av Hertz när vi for till Sälen. Men den funkade bra trots all teknik.
    Världen är liten ibland 8-)

    Knus Ola

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥