12 februari 2010

Bilen

Hämtade ut min bil idag. Verkstaden ringde och berättade den var klar. Eftersom killen som körde på mig fortfarande inte kommit in med någon skadeanmälan så måste jag ju själv ligga ute med självrisken. 3000 kronor. Kändes inte alls intressant och inte läge för det heller efter jul, sjukskrivning och resa till Jämtland. Inte läge alls...

Ringde åter Trygg Hansa. För i ordningen 11:e gången tror jag..
Vid det här laget är jag ju ganska dryg då jag ringer ( ja, dryg är jag väl alltsomoftast eller hur? - men snäll =)
Jag har ju en handläggare, Louise, hon har skickat ut ett vänligt brev där hon beskriver hur de ska ta hand om mig, hur jag ska göra och att "vi finns här för dig". Louise själv har efter detta brev aldrig varit på jobbet mera. Direktnumret i brevet ringer och ringer och till slut kopplas det om till "personen du söker är inte anträffbar, vill du lämna meddelande - tryck 2, vill du tala med telefonist - tryck 1.. .osv". Att trycka 2 för meddelande är meningslöst för då kommer jag till alternativ 1 - telefonist.
Efter detta börjar jag förklara och får lämna ärendenr och så kopplas jag till bilskador. Där får jag prata med en ny tjej, alltid en ny tjej och de låter sällan äldre än 21. Den nya tjejen låter sådär lagom ovetande, förståeligt då hon ju inte har en aning om mitt ärende för hon är inte min handläggare. Så hon börjar med att läsa in sig... det tar ett tag.
Sedan får jag svaret, något i stil med: Vi följer våra rutiner, vi har skickat ett meddelande, han har 1 månad på sig, det finns inget vi kan göra.....
Så har det rullat på. Ringa Trygg Hansa, koppla till 1 eller 2 ( samma resultat ), vänta i kö, komma till en ny tjej ( JO, det är ny tjej varje gång!!! ) rabbla ärendenr, vänta medan hon läser igenom med små: "hmmm", "få se här", "då ska vi se..." osv. Sedan svaret: "Vi följer våra rutiner, vi har tydligen skickat en påminnelse...

Ja, ni fattar själva.

Jag har själv ringt chauffören tre gånger och pratat in på hans svarare, vädjat att han ska skicka in en skadeanmälan. Till slut kom jag i kontakt med Volvia ( förarens bolag ) som ägs av If ( eller tvärtom) och där fanns Håkan. Denne Håkan har jag pratat med tre gånger och han är alltid på plats, samma nummer, ingen kö, ingen svarare, inga tryck på 1 alternativ 2, han har beklagat, frågat hur det är med Filippa, sagt att vi haft en otrolig tur osv. Sådant som räcker för att jag ska tro att han verkligen bryr sig och vill hjälpa mig.
Han bad mig skicka in polisrapport ( vilken mitt bolag inte alls var intresserade av ) och sedan tog det inte många timmar förrän jag hade en hyrbil.
Men så idag var bilen klar, verkstaden förberedde mig på självrisk och jag ringde Trygg Hansa. Ja, ni vet... numret, trycka 1 alternativ 2, vänta i kö, kopplas till en ny tjej. Suck. Vid det här laget är jag som sagt ganska dryg så när jag kommer fram första gången till telefonisten säger jag bara iskallt och fort: Bilskador! När ngn äntligen svarar där säger jag bara mitt personnummer och frågar vill du ha mitt ärendenummer? Åh, så mycket tid jag sparat bara på att använda den metoden =)

Idag blev vi iaf ovänner, jag var så arg att jag grät. Grät över nonchalansen, grät för att hon menade att Volvia o Håkan minsann gjort fel, grät för att hon menade att vad skulle hon göra nu? Nu hade ju allt löst sig? ( efter 25 dagar ) Var förbannad och grät för att hon lite småskrattade, fnyste när jag frågade om det verkligen var så att Trygg Hansa ägde Volvia?
Bad lite om ursäkt för att jag "som det verkade haft otur och fått prata med en del vikarier... " Eh?? Du menar ballongerna jag pratat med?
Påpekade att allt nu var klart och att skadeanmälan kommit in och jag hade ju fått mail om det i onsdags? Nej, det har jag inte! Jodå, det har din handläggare Erik mailat dig! Erik? Vilken Erik? Är han min handläggare? När blev han det och när skulle jag få veta det?
Min handläggare Louise, som jag aldrig pratat med och som aldrig svarar, hon är ju i Norge, har tagit tjänstledigt.
Erik... ja, vem det är lär jag aldrig få veta. När jag åter förklarade att jag inte fått något mail och uppenbarligen inte verkstaden heller för de sa att jag skulle betala då de inte hört av Trygg Hansa. Då börjar hon moderligt att förklara för mig att de minsann hade ett intranät de skulle kolla på men de kanske inte visste det??? Och så var det nog så att jag hade spamfilter och brandvägg och därför inte fått mailet!

Så lite hade räckt för att reda upp detta. Så lite hade det kostat Trygg Hansa. Det hade räckt att någon frågat om Filippa, frågat hur vi mådde, ojjat sig över olyckan och pratat om änglavakt. Nu när allt spårat ur hade det räckt om hon sagt: "Vi gör så här, eftersom du drabbats så hårt och det blivit så olyckligt att din handläggare precis slutade, du fått olika uppgifter av vikarier, att motparten varit så långsam med skadeanmälan, att din första hyrbil gick sönder... osv, eftersom du haft sådan otur så sätter jag in 1500 kronor till dig. Gå och gör något mysigt med dottern och tänk på vilken oerhörd tur ni hade"

DET hade räckt! Varje månad betalar jag ca 800 kronor i försäkringspengar till Trygg Hansa.
Jag behöver inte höra någon snobbig vikarie säga att de följer sina principer och att jag borde ha ytterligare en tilläggsförsäkring!

Nej tack, jag följer nog Verkstadens råd som kunde intyga att det var det sämsta bolaget. Nu blir det nytt bolag för alla mina försäkringar.

Bilen? Jo, 41 041 kronor gick det loss på.

1 kommentar:

  1. ojojoj, vilken soppa!
    Man blir ju helt galen!
    Vad har man försäkringsbolag till egentligen???

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥