07 februari 2010

Prinsessan och Grodan



Jag personligen kan tycka debatten där man analyserar sönder en tecknad barnfilm är lite trist. Jag kan bli lite trött på allt detta analyserande och ifrågasättande. Nästan som att man alltid söker något ont och dåligt eller en syndabock. Jag kan visst även förstå utvecklingens måste och att det krävs ifrågasättande för att förändra och förbättra men som sagt, ibland känns det mest som det är för "sakens skull". Eller för att verka intellektuell eller för att vara "modern".

Men... har säkert fel och tack-o-lov bor jag i ett sådant land att jag får tycka och tänka lite själv även utan belägg =)

Så därför törs jag säga att jag tyckte filmen var TOPPEN! Verkligen, jag är lättad och glad över att den inte var animerad för jag är ingen fan av animerade filmer som jag tycker blir lite kantigt stela o tillgjorda. Det är så mycket mer närhet och känsla i de genuint tecknade.
Den hade det mesta tycker jag: Kärlek, skräck, orättvisor, rättvisor, moral, skratt, bus, galna saker och lite genuin Walt Disney. Bra musik och roliga figurer.
Jag lägger inga värderingar i att jag tycker att det på något sätt är förnedrande för ett folkslag, för kvinnor eller på annat sätt utan det var helt enkelt en skitbra film som jag varmt rekommenderar. I stil med Djungelboken och Lejonkungen helt klart.

Ett tips till Walt Disney är att kanske i fortsättningen bara göra filmer med djur eller påhittade figurer så slipper alla debattörer dra analyserandet och sönderhackandet till trista nivåer som dödar all konst som det skulle kunna vara.

Tror inte Filippa reagerade på något alls, hon har inte på något sätt kommenterat vare sig svart, vit, fattig eller rik. Hon skrattade högt och var väldigt nöjd.

Efter det blev det kinamat på restaurang. En bra dag helt enkelt.

KRAM

2 kommentarer:

  1. Ja, nog e man trött på allt ältande hit och dit. Rätt eller fel signaler.....kvinnodiskriminering....manligt....kvinnligt....you name it! När ska alla förstå att man är och alltid kommer att vara olika och tack gode gud för det!
    vad bra att du satt ner o njöt av en bra film Eva!
    Från Fillstamamman som roffar åt sej all föräldraledighet själv och är ytterst nöjd med det! jag struntar i jämställdhet utan gör det som passar bäst för vår familj. Och hör sen!

    SvaraRadera
  2. Bra rutet Fillstammamman. Jag håller med, Det bästa är om alla tänker själva och som du säger utgår från sin egen situation och sin egen omgivning.
    Jag tycker helt klart att mamman ska ha rätt att ta alla dagar om mamma o pappa själva bestämmer så och ingen annan har med det att göra. Man blir ingen sämre mamma eller pappa för det och jag tror heller inte att barnen mår sämre. Det handlar nog inte om vem som tar ledigt. Man kan knappast tvinga någon att engagera sig.

    KRAM

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥