24 februari 2010

Upp till bevis då...

Jobbade lite senare idag och så var Filippas pappa här för det var han som hämtade idag. Han hade handlat på McDonalds och i den butiken handlar jag ca 2-3 ggr/år så det var ju lite extra. Dessutom har det slunkit ner två semlor idag och DESSUTOM åt jag på jobbet för jag hade med matlåda. God thaigryta med räkor, kyckling, grön curry och kokosmjölk. Två latte har jag hunnit med oxå. En toppendag matmässigt alltså.

Men efter påtryckning på både blogg och mail så drog jag av några foton rakt in i kylen. Varför jag bara fotade de två översta hyllorna tidigare berodde ju på att det var mest mejeriprodukter vi pratat om.
Men jag ber om ursäkt och ångar mig skamset, självklart får ni se hela kylen - närhelst ni vill. Min kyl är lika öppen för mina vänner som mitt hem.

Tyvärr är den inte så välfylld som den brukar för jag har bestämt mig för att försöka tömma frysen ( som är så överfull att jag knappt får in en pinnglass ) och rensa ur där och att använda upp av det jag har just för att INTE handla bara för handlandets skull. Bra tänk va? Men jag tror ni får ett grepp om den ändå. Och givetvis så har jag ju en massa "skelett" i min kyl. Men det är inte så jag menar att bli någon slags kravmärkt matfaschist. Men jag är inne på samma tänk som Unger: Står man i mejerikylen och tittar på två mjölkpaket varav en är märkt "KRAV" då finns ingen ursäkt att INTE köpa den.
Det är ju mycket eget tillverkat som hjortronsylt, äppelmos, lingonsylt och inlagd gurka. Och givetvis en del från Kivik, från JämtTina och JämtTanten =)

Vin ska alltid finnas där oxå. Tunnbröd, vin, bea, grädde, smör och mjölk är nog något jag alltid har hemma i kylen.

Vad får man lov att bjuda på?



En annan sak om man inte anser sig ha råd att köpa tex kravmärkt entrecote för 299 kr/kg jämfört med Irländsk för 79kr/kg men... jag tycker man ska endera spara och äta den dyra färre gånger eller vänta till den svenska är på rea och köpa på sig lite.
Eller så kan man ju skaffa sig en egen gård, eller vad säger du Fillsta? =)

Angående det kravmärkta köttet så kan det ju finnas fällor här oxå. Precis som Maria påpekade tidigt så är det en djungel. Om bonden som säljer kravkött tex köpt foder som inte är kravmärkt för att ex fylla upp med på vintern då det egna fodret inte räcker till... hur ställer vi oss till det? Då uppfyller de eg inte kravmärkningen medan en del av det "vanliga" svenska köttet faktiskt gör det. Gör det pga att ca en tredjedel/fjärdedel av Sveriges kossor betar på naturmark utan att det köttet för den skull är märkt ekologiskt.
Ja det finns många vinklar på det här. Det viktiga är att man iaf tänker efter innan man handlar. Jag köper oxå dumma saker ibland, det gör vi nog alla till mans. Men kan jag välja mellan krav creme fraiche och inte så klart att jag väljer Krav!

Nu ska jag nog ta mig en macka innan jag somnar =)

KRAM och än en gång kärlek till en underbar debatt. NI är bäst vänner.

7 kommentarer:

  1. Mycket kort - Underbar kylskåpsuppvisning. Jag kan komma och rensa ut lite av godsakerna. Tyckte mig skymta några Guinness långt där inne i bakgrunden :-) :-)

    Lite längre- Sedan var det ju det där med fällor hos det KRAV-märkta köttet.
    KRAV-märkt kött har inga fällor kära du.
    Vet inte vad Maria påpekade tidigare, men det är absolut ingen djungel för oss konsumenter när det gäller KRAV-märkt kött.
    KRAV sätter upp regler för vad som får och inte får göras.
    Följer man inte dessa av ena eller andra anledningen, får inte köttet märkas som KRAV-kött.
    Vi behöver inte ha en inställning till vilket val av foder bonden gör. Det gör KRAV, som ju är både vägledande- och kontrollförening.
    Självklart måste de KRAV-anslutna jordbrukarna följa KRAVS regelverk. Annars fuskar dom och riskerar definitivt total uteslutning ur föreningen om det uppdagas. Fuskare gillar ju inte du o jag, har jag ett svag minne av att vi var överens kring för många månvarv sedan :-).

    Det kan visst finnas "vanligt svenskt kött" som uppföds i princip efter KRAVs regelverk, men uppfödarna blir ju genom att hålla sig utanför föreningen KRAV också fria från kontroller och kan i vissa lägen fatta beslut som står i direkt konflikt med KRAVs regelverk. Kan vara t.ex. just foderval, medicinering, slakt m.m.
    Gårdsbutiker ploppar upp som svampar ur jorden och nästan alla anspelar på att deras produkter är eko, miljövänliga m.m, m.m. Så är ju självfallet inte alls fallet, utan etableringen görs ju oftast för att tjäna pengarna direkt, utan mellanhänder. Därmed inte sagt att det är en dålig företeelse med lokala gårdsbutiker, tvärtom mycket kul, men har oftast ingenting med eko att göra.
    Det räcker som sagt inte med att låta kossorna beta på naturmark för att få KRAV-märka köttet. Lite mer åtaganden finns, allt för att vi konsumenter skall kunna vara trygga med produkten och så självfallet för djuren o naturens bästa.
    Som sagt- KRAVS regelverk finns på deras hemsida. Här kanske djungelliknelsen kan vara lite befogad. Men va fan tanten. Vi e ju lokförare och lokförare fattar det mesta :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, men Lasse nu påstås det ju på vissa siter att tex kravmärkta gårdar ibland utfodrar sina kossor med ickekravmärkt foder just pga att deras egna inte räcker till om vintern. Hur mycket kan man lita på de kontrollerna?

    Nu menar jag inte att man ska ifrågasätta KRAV märkningen, det gör inte jag. Som sagt bättre köpa KRAV än inte alls även OM det skulle visa sig att de körde 10 mil längre än vad som är ok, att de utfodrade med ensilage från Brasilien eller kraftfoder från Kina =)

    Tror du förstår, jag menar mer att Maria har en poäng, det är inte helt klockrent för konsumenten tror jag.
    Skulle inte vara första gången i värlshistorien som det dyker upp en löpsedel med en gård som det visar sig föder upp som vilken okontrollerad som helst och trots att han är KRAV-märkt så visar det sig att han inte följer ett skit.
    Har ju hänt förr lixom.

    För att citera en gammal dänga.... "vem kan man lita på"

    SvaraRadera
  3. Känns sååå bra att ha köpt kött från Fillsta, finns inget godare/bättre. Tack Anna för möjligheten. Vi ska nog göra nåt av entrecote i helgen. Förslag nån?

    SvaraRadera
  4. Super med egen gård att handla från. Det gjorde jag oxå alltid hemma i Jamtelandet. Finns säkert den möjligheten här med att ta kontakt med bonden direkt men inte fått någon sådan kontakt tyvärr.

    Entrecoten? Enkelt. Endera om du har en hel bit köra den i ugn och skiva sedan.
    Annars stek skivorna rosa, råstekt potatis, en god sallad och givetvis, givetvis, givetvis... LOHMANDERS BEARNAISESÅS! =)

    Annars kan man ju göra en massa andra krångliga saker oxå men enligt min smak är fint kött allra bäst enbart med salt och peppar och i vissa fall oregano =)

    KRAM och smaklig spis i helgen

    SvaraRadera
  5. Ni har inspirerat mig med alla KRAV-diskussioner! Nu har jag faktiskt ägnat en dryg timma åt att lusläsa på KRAVs hemsida om allt vad märkningen innebär. Mycket intressant läsning och också väldigt tydliga klargöranden på skillnaden mellan ekologiskt och KRAV. Sen tycker jag ändå att det här med närproducerat ställer till dilemman ibland. Flera av ICA-handlarna här har börjat marknadsföra närproducerat; allt från grönsaker till potatisk och ägg m.m. från några gårdar här i trakten. Tyvärr är det inte alltid KRAV-märkt eller ekologiskt, men givetvis finns ändå en miljövinst i att t.ex. potatisen inte transporterats kors och tvärs över landet innan den landar på min tallrik, utan i det här fallet bara några kilometer. Äggen ska dock vara KRAV-märkta eller åtminstone ekologiska för att jag ska köpa dem. Frigående höns eller inga ägg! Sen kan jag väl i och för sig ändå tycka att KRAV inte ställer tillräckligt höga krav - inte mer än 7 hönor per kvm känns ändå som rätt många hönor per kvm, och att skilja kalvar från sin mor efter 3-4 dagar känns ändå rätt tidigt - men det är ju helt klart ett steg i rätt riktning.

    För övrigt så har du Ewa nu skapat en besatthet hos mig över den där lohmanders bearnaisesås. Måste hitta den och prova nu till helgen! Måste, måste, måste! Ska ge mig ut på jakt efter den ikväll.

    SvaraRadera
  6. Känns skönt att jag redan har en burk Lohmanders i kylskåpet ifall jag oxå skulle gå o bli besatt....;). Ja,det e kanske e entricote,från vår hemmagård, dock ej kravmärkt som ska bli på menyn i helgen, då var det ju en jäkla tur att jag köpte en burk Lohmanders "just in case"!
    Ja, i ditt kylskåp fanns det ju en hel del gött. Jag skulle vilja bli bjuden på en god vinsås, med ekologiskt kött till. jag vill även bli bjuden på ceasarsallad.
    Synd att vi har så långt emellan varandra!
    Tjingeling!

    SvaraRadera
  7. Först och främst. KRAV-märkt är en märkning som borgar för att bonden/odlaren är ansluten till föreningen KRAV och följer dess regler. Han/hon följer då KRAVs regelverk och odlar efter ekologiska principer. Självklart kan det fuskas med dessa regler om man så vill, men det förpliktigar att vara ansluten och kontroller genomförs med jämn/ojämna mellanrum. Du riskerar uteslutning om du inte följer de regler som fastställts. Det är även en kostnad för lantbrukaren förknippad med att vara ansluten, så det finns ingen så stor anledning med detta, om man inte är specifikt intresserad. Kostnaden för medlemsskap har ofta debatterats, särskilt bland de jordbrukare som anser sig driva produktionen ekologiskt och väl känner att de förlorar i attraktion, trovärdighet och konkurrenskraft gentemot de KRAV-anslutna.

    Jag kör din linje vännen :-) Åh men Ewa- Det har alltid funnits kritiker mot KRAV och annan ekoodling och det kommer säkert alltid att dyka upp ett o annat fuskfall.
    Ibland i omöjliga lägen, vet jag att KRAV-bönder kan få dispens av sin förening på att använda något som normalt inte tillåts i sin KRAV-produktion, under en kortare period. Kan då bli så, att det måste till en karenstid, innan bönderna åter får lov att KRAV-märka sina produkter.
    Under alla omständigheter så borgar KRAV för konsumenttrygghet och hänsynstagande till djur o natur.
    Ej KRAV-märkt har man normalt ingen som helst koll på. Kan komma från de mest groteska förhållande, som vi ju sett en del av nyligen, cirkulera i massmedia. O det var svenska bönder de ja :-).

    Sedan bör vi ju också kanske vidga lite på begreppet och konstatera att det finns en rad av liknande trovärdiga märkningar, särskilt från andra delar av världen. EU har en egen märkning på ekologisk produktion, som kör efter ett liknande regelverk som KRAV. Nyligen togs det fram en ny EU-logga som snart skall börja gälla. Ofta ser man båda märkningarna ihop.
    Lite länkar följer med gamla EU-loggan sist och den nyligen framröstade också med.

    http://www.araneacert.se/arkiv/eu/infobladEU-ekologisk.pdf

    http://ec.europa.eu/agriculture/organic/logo/index_sv.htm

    http://www.krav.se/Konsument/Fragor-och-svar/Om-KRAV/Vad-ar-skillnaden-mellan-KRAV-och-EU-ekologiskt/

    http://matkultur.files.wordpress.com/2008/11/ekologisk-logo3.jpg


    Maria- Håller åter igen helt med dig i sak och regler skall ständigt diskuteras och kanske förnyas/göras hårdare. Dina exempel med höns o kalvar i slutet, är väl värda att ta upp till diskussion.

    Besatthet :-) :-)
    Vågar knappt säga det, men jag har faktiskt köpt KRAV-märkt (den danske modsvarigheten) "bea" i Nyborg. Den var faktiskt riktigt god. Kanske inte som Lohmanders, men.....
    Kommer snart till Lund o dricker Guinness o provsmakar Lohmaners "Bea" :-)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥