12 april 2010

Vernissagen

"Det är viktigt att kunna prata annars hade man inte kunnat fråga "Vill du gifta dej med mej?"


Massa bilder. Från utställningen. Jag var imponerad, verkligen. Sådan kreativitet de har barnen och vilka otroligt duktiga lärare vi har till dem! Det var mycket folk, precis som det ska vara på en konstutställning i Stadshallen i Lund. Inte bara föräldrar och barn utan även människor "utifrån" som tittade in och beundrade deras arbete. Alla projekt de sysslat med.

Vissa saker de skapat är så fantasifulla och andra med minst lika mycket fantasi ger en ett gott skratt, hjärtligt skratt.
Jag har min dotter på "världens bästa dagis" det är helt klart.

Det fanns många fantasifulla skor, rymdskor, hänghoppare, snöskor...
"Skapa med skräp" är ett annat projekt barnen arbetat med. Helt rätt i tiden. F har börjat fråga när vi äter: -Är det här miljövänlig mat?
Det gillar jag, att hon ifrågasätter och tänker. Någonstans så lägger sig detta i en liten vinkel i hennes hjärna och plockas fram för tanke då och då för att till slut kanske bli varje gång hon själv ska laga mat.
Återvinningshjulet. Min absoluta favorit! Att skräp faktiskt kan bli så vackert. Detta ska vi själva göra på hennes rum. Så enkelt och jag bor ju i en stad där jag enkelt kan finna mig stommen till anordningen. De ligger slängda överallt, slaktade av tjyvar.
Projekt som går ut på att barnen får lära sig uttrycka genom ex dans, lera, mimik osv.

Projekt träd, så mycket vackra träd det fanns i Lund och så nära dagis.

Glömde handla kompostjord tyvärr. Oxå en helt suverän ide´.


4 kommentarer:

  1. Jätteflotta grejor, de små liven skapat. Man blir mäkta imponerad.

    Pssssss.
    Är du säker på att det är kompostjord i de där mystiska små förpackningarna i trälådan?

    SvaraRadera
  2. Åhhhh,vad dom har skapat fina grejjor!
    Vad roligt att dom har utställning på en riktig konsthall o inte bara på förskolan. det blir liksom lite mer på riktigt då.
    Bra jobbat.

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken härlig utställning! Man blir inspirerad själv också. Bra jobbat Filippa!

    SvaraRadera
  4. Och en artikel i Sydsvenskan fick de också :o) Det har de förtjänat, underbara ting!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥