13 april 2010

Citat från Presidenten

När jag ändå är igång med patriotismen. Fanatiker... det är jag inte. Men visst är det enkelt att bli religiös i Jämtland =)
Men så mycket avslappnad ödmjukhet, kärlek till människa, djur och natur och en president som går i täten för den tillbakalutade stilen.
Älska Jämtland blir lätt -



Under yran... är vi alla jamtar!

Jamtar ! Ni är ju berusade!
Bra! Fortsätt med det! Jag säger som gamle Rosseau: "För Guds skull, berusa dig människa!" Alltså inte med gifter utan fyll dina sinnen med naturens eget barskåp: uppleveler, kärlek och medmänsklighet.


Seklet som väntar är som en oplockad hjortronmyr eller som en bäck där öringen ständigt vakar. Låt oss vandra tillsammans in i detta framtidens land. Låt oss slå följe på humanismens, optimismens och glädjens stigar, fram till de ljuvliga marker där hatets tistlar och ondskans nässlor trängts undan av väna brunkullor och saftiga hjortron.

Leve Jamtland. Leve Republiken!





Kärlek är temat för Yran, i år ännu mer än annars. Jag ber att få citera brittiske poeten Lord Byron: ”Den som älskar yrar”.

Men inför dessa ljuva kärleksnätter nås vi ändå av dystra besked. Den ilskna klamydaiabacillen sprider sig snabbt bland Republikens unga, så till den milda grad att den kan äventyra våra kvinnors möjlighet att i framtiden föda barn.
Därför uppmanar jag er nu:
Skydda trumpeten!
Visa vördnad för kärleksgrottan!
Kort sagt: Ät kola med papperet på!

5 kommentarer:

  1. Jag säger som den gamle jämtländske filosofen och rentämjaren Oskar Naalisvara.

    "Jämtar, lugnen ner eder o betänk.
    Se verkligheten i ögonvrån, som en uppskrämd fjällripa i soluppgången över fjället.
    Låt oss plocka det gula guldet hjortronen i tid, innan en underbetald liten hitlockad flock med thailändare har rensopat vår myr.
    Dröm om tiden innan den förhatliga klamydiabacillen uppdagades. När vi som vårystra fjällämlar rusade runt mellan fäbodarna och spred våra gener. Trots mängder av tistlar och ondskans nässlor i vår väg, kunde ingenting hindra oss från att nå vårat mål.
    Jämtar lugnen ner eder och betänk."

    Det var sannerligen en klok gammal man, Oskar Naalisvara.

    Lev väl alla ättlingar till denne kloke man.

    SvaraRadera
  2. :-D Ok!!! Jag flyttar. Ska bara avsluta lite här först... Kristina. (Du borde, på allvar, få cred / dollar från nåt jämtlandsministerium, om du inte redan är uppköpt. Du har verkligen satt ett landskap på kartan för mig som jag inte funderade över mycket förr.)

    SvaraRadera
  3. = ) Tyvärr inga kulor i gage eller apanage som rullar in här. Kanske du kan tipsa dem? Verkar ju lite enfaldigt av mig att själv göra det!

    SvaraRadera
  4. Lasse, jag är imponerad! Mycket imponerad! BTW Lasse, av de 38 möjliga och de 28 rätt man "Helst" skulle ha fick jag igår meddelande om att jag hade 29.
    Så jag blev iaf godkänd, får köra tåget vidare...

    SvaraRadera
  5. Tillräckligt!
    Ett bra ord.
    Det är det som är meningen med livet.
    Tillräckligt mycket poäng,-nöjd,-glad,-mätt,-utvilad,-rik,
    -snygg m.m., m.m.

    "Var nöjd med allt som livet ger
    och allting som du kring dig ser,
    glöm bort bekymmer, sorger och besvär."

    Detta citat känns säkert igen.
    En klok björns tankar :-)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥