02 april 2010

Besiktningen

Några har undrat.
Jo... igår var jag ju där igen för tredje gången. Gick som vanligt in till den mekaniska, själlösa och ensamma inloggningsburken. Jag sprang rättare sagt för jag var lite upprymd och tänkte att min taktik att INTE åka dit vid halv 8 när de öppnar hade burit frukt då det denna gång var normalt med bilar där, ca 10 stycken, och inte 70-80 som tidigare gånger.
Väl inne så knappar jag åter in mitt nr och denna gång får jag inte beskedet att jag ska vänta tills mitt nr kommer upp på rullskärmen utan jag får en tid!!!! 15.30! Bara sådär? Jag blev jätteglad och tänkte att det berodde på att det var så pass få bilar att maskinen uppskattade att de skulle ha jobbat undan så pass till den tiden. Så vad göra nu? Stå kvar och vänta? Klockan var ju ändå halv 12. Tänk om jag bilar hem och så kommer mitt nummer upp redan 14.45 och jag inte är där??? Samtidigt har jag lämnat allt hemma, inte ätit och ska börja jobba 16...
Hu... törs jag lämna parkeringen vid bilprovningen i Lomma? Svårt beslut. Jag har körförbud from denna dagen och har alltså redan gjort en olovlig tur...
Men, jag brassar hem. Snabbt in på affären, handlar lite keso ( går på diet ) och blommor till grannar i påskgåva. Hem och fixar med ena och det andra. Får besök av min underbara handledare Lars Unger - TUR jag åkte hem =)
Vi fikar, ja han fikar - jag dricker en liter juice enligt min diet =)
Jag fixar arr med blommorna, lämnar till grannar, byter om, tar ut tågorder och klockan är 15.15!!! Kör med min bil med körförbud i en alldeles för olaglig hastighet tillbaka till Lomma igen... 6:e gången på 3 dagar! Väl framme finns inte en enda bil på parkeringen, alla portar är stängda och det syns inte som det är öppet alls. Ett enda nummer i liten text blinkar och det rä INTE mitt!!
Inser att det ju säkert är kört redan. Klart de har jobbat oerhört effektivt idag eftersom det är påsk och mitt nr har redan snurrat förbi. Då kommer frågan: Hur vet jag om mitt nr snurrat förbi när jag kommer fram??? Hur länge ska man stå o vänta innan man tror att det är kört? Går in på burken igen för jag tänker att där kanske beskedet kommer upp när jag åter knappar in mitt nr att "du har redan en tid kl 15.30" eller så står det att jag missat den.. typ.
Men allt som kommer upp där är: "Vi har tyvärr inga tider att erbjuda dig"
GAHHHHHHHH. Inser att jag borde jagat hem Unger, inte köpt blommor till grannarna och stått kvar på den där jävla parkeringen några timmar till! I nästa läge fattar jag mitt allra populäraste beslut, det jag tar till mest av alla beslut i mitt liv: "SKIT I DET"
Beslutar mig för att oddsen att polisen stoppar mig är minimal, jag kör med körförbud tills jag får en riktig tid ( i maj... ) och så får det vara för detta tar ju livet av en.

Får fatt på killen jag pratade med tidigare, bockskägg och tatueringar och ring i näsan ( eller om det var ögat )... och desperat nästan skriker jag: Hur faaan ska jag bära mig åt?? Jag har spenderat nära 9 timmar på den här parkeringen och nu har jag körförbud. Var här tidigare och fick en tid halv 4. ( Klockan är nu typ 15.23 )
Killen vänder sig lugnt om och pekar på den rullande skärmen med skrikande röda bokstäver. De visar nu ett annat nummer med STORA VERSALER... "är inte det där ditt nummer?"

Mitt nummer hade alltså kommit upp i samma sekund som jag rusade in till datorn...

Med risk för att hjärtat skulle stanna, hjärnan koka, hela kroppen kollapsa så fick jag äntligen gasa in min bil till gropen. En annan kille med skelettet tatuerat över hela sina armar och händer ( ja, jag undrade hur han såg ut på resten av kroppen ) tog emot mig.
Jag förklarade hela händelsen och så fick jag det förklarat. Den där 15.30 tiden jag fick tidigare på fm var en avbokad tid! Jag hade alltså haft sådan extremt tur att precis när jag loggade in så var det någon som avbokat den tid. Det var alltså en fast och RIKTIG tid jag hade. Ingen Drive-in-vi-tar-dig-när-vi-har-tid-tid.......
TÄNK om jag vetat det!

I all denna soppa så har jag ju även pratat med Yvonne på växeln på Bilprovningens nr oxå. Fick lite halvpanik när det plötsligt stod där att jag skulle betala 300 kronor igen!!! Det skulle innebära att min besiktning totalt skulle kosta mig 750 kronor, 6 rundor tor till Lomma, nästan 9 timmar obetald kall och ensam tid på parkeringen, hög hastighet och slitage på bilen och en mycket hög puls!

Hon berättade att när bilen får körförbud så skickas pengarna tillbaka och så blir det ny avgift. Det var ju för väl...

Men killen med skelettet han fixade det direkt på plats så det kostade mig inget. Snällt skelett.

Hur det gick?

Efter att vi gasat runt, han checkat allt, skrattat åt min svett, min panik och min historia så räckte han fram lappen och sa: "Nu blir du väl glad iaf?" - Glad Påsk!

Helt felfri!!! =)

5 kommentarer:

  1. Tur att det finns snälla skelett ibland!!!
    vad skulle man göra utan dom små ljusglimtarna i tillvaron?!
    Hmmmmmm,jag går ju oxå på diet....varför äter inte jag bara lite keso till lunch?
    Och varför smällde jag just i mej 4 dumlekolor??? ja,ibland blir jag rent förvånad!
    Skönt att bilen gick igenom!
    Vi ska ju snart åka i den!!!!!!!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Ibland ska man ha lite flyt!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Det var säkert en sådan där verkstadstid du fick.
    Du kunde ju för fan skickat mig till Tarja och Malmö tidigare. Upplevde inte att du kallsvettades när JAG fikade :-)

    SvaraRadera
  4. Ha ha Lasse, för mig är ju det sociala prio ett och jag valde ju att åka hem därifrån INNAN jag visste att du kom. Och vad jag menade var ju att när jag kom dit tänkte jag att: fan.... borde jag sagt nej till fika, borde jag skippat blommor till grannar, borde jag tokstått där hela dagen???
    Men.. det hade jag ju inte behövt och det hade inte varit värt det för det var ju precis så att jag fått en RIKTIG tid som någon annan avbokat! Häpp!
    Jag skulle ju ogärna välja något annat före ett besök från dig Lasse. Och ännu mindre för att stå på Bilprovningens parkering i Lomma =)

    HA HA

    SvaraRadera
  5. :-) Grattis! Kristina m.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥