20 april 2010

En 6-årings observationer andra gången idag



Jag har skrivit en lång lapp, en resume, en uppsats - C-uppsats, en historia, ett PM, en ....
helt enkelt har jag skrivit en "Tvättstugelapp"!
En sådan man hatar, en sådan man hånar och ser ner på. En sådan man själv knappt kan läsa utan att bli irriterad och undra hur folk kan bry sig så mycket över andra och vad andra gör i tvättstugan. JAG har skrivit en sådan - HA! =)

Efter min timmes insats i tvättstugan idag, städandes efter mina grannar så kom den upp. F undrade vad det var för lapp och jag förklarade att det minsann inte bara var henne jag var arg på ibland utan nu skulle jag skälla på de grannar som inte städar efter sig.
"Jaha, vad bra!" säger hon glatt.
Hon följer med ner i tvättstugan och sitter uppflugen på torktumlaren medan jag öser ut vatten på golvet och svabbar och skrapar rent. Efter en stunds tyst iaktagande av mig städande så säger hon: "Det syns att du är från Östersund mamma"
"Jasså, tycker du? Vad menar du med det?"
"Jo i Östersund där är man duktig på att städa"
"Jasså? Men man är nog precis lika duktig att städa i Skåne och i alla andra landskap, tror du inte?"
"Jamen mamma här städar de ju inte!"
"Ja, men det är ju bara några här i huset som slarvar i tvättstugan. Du vet ju att tex G och E är jätteduktiga och städar ofta"
"Ja det så klart men i Östersund där städar ju Mirja så bra, och Jenny och Eivor och så Svenne o Kicki och barnen hjälper ju till"
"Vem är det som har lärt dig att städa? Är det din mamma eller din pappa?"

Tankar om att städa.

5 kommentarer:

  1. HEJJA Ewa!
    HEJJA Filippa!

    SvaraRadera
  2. Man bockar och bugar och tackar ödmjukt. Det lär behövas lite stöd efter att grannarna bockar av sina tvättstugetider allteftersom och iom det även ser lappen... =)

    SvaraRadera
  3. Åhhh, ljuvlig kommentar. Jag blir varm i hjärtat. Många kramar Mirjis

    SvaraRadera
  4. Vilken smart tös du har Ewa!

    SvaraRadera
  5. Jag förmodar att "Anonym" är från Jämtelandet för jag känner några här som skulle säga att jag har hjärntvättat henne! Men jag vill försvara mig med att jag INTE går omkring här i lght och diskuterar de Jämtländska städrutinerna, ej heller de övriga landskapen. Så detta med mina vänner hemmavid är något hon helt o hållet själv har observerat.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥