08 mars 2010

Sjukvården

Jag vet verkligen inte hur man ska bete sig. Sjukvårdsupplysning, akuten, hemläkare, egen hälsovalsenhet, hälsovårdcentralen.... VAR tusan ska man vända sig?

Min klåda, mina utslag, har tungt att andas, lite hjärtklappning och känns som man har hög puls hela tiden. Nu har det även tillkommit något i halsen, som att jag har en tablett som sitter o skaver, som ett tryck som irriterar. Försökt äta knäckebröd men det sitter kvar. Jobbigt med andningen som gör att man får sämre syretillförsel. Att tex ta en löprunda är INTE att tänka på!

Idag har jag suttit i telefonen i nära fyra timmar. Ja, inte hela tiden utan man sitter ju i kö eller så får man lämna namn, personnummer och telefonnummer och sedan vänta på att de ska ringa upp. Det första de då frågar är efter mitt personnummer???? När jag frågar varför jag ska lämna det på svararen om de ändå vill veta det igen så blir hon jättearg och menar att hon minsann inte kan hålla isär alla patienter och att hon har en lista med 30 stycken osv. Känns ju tryggt eller hur? Att hon inte kan hålla isär oss. Kanske blir man behandlad för prostata eller mässlingen nästa gång?

Fick en tid 22 mars. Känns inte det lite sent? Hon undrade om jag var listad hos dem och jag sa ja! Hon hittade mig inte men jag stod på mig. Svaret blev: "Ja, man kan ju gå hit fast man inte är listad!" -Ja men jag ÄR ju listad! Tänkte sedan att det var därför jag fick en tid så långt fram och ringde tillbaka. Åter telefonkö och väntan runt 15 minuter. Kvinnan i andra änden kunde se att jag var listad, tyckte mina symptom inte lät så bra och menade att jag borde ha en tid tidigare och skulle "Stå på mig" och kopplade mig tillbaka... kö... väntan.... personnummer...
Den andra personen skulle så ringa upp och jag lämnar namn, personnummer o telefonnummer. Det går 40 minuter så ringer hon upp, frågar efter mitt personnummer!

Jag känner att jag lixom inte orkar, jag orkar inte försvara mig förklara mig, BE om en tid. Tycker det är pressande och jobbigt med utslagen, med andningen med "något" i halsen. Känner att tårarna pressar på, klockan är efter 11 och jag började ringa efter 8. Hon tjafsar om personnummer och när jag för tusende gången ska beskriva mina symptom säger hon tomt och ointresserat: "mmmmm" eller "ahmmm" eller "jaha".
Slutar med att hon lägger på luren för att jag inte orkar hålla emot till slut. Jag blir ledsen och arg. Tjatar om personnummer som jag rabblat redan 5 gånger idag. Man blir så oerhört frustrerad och jag känner att det är sant som de säger: "Man måste vara frisk för att orka vara sjuk"

Men tid den 22 mars har jag. Jag får känslan av att jag är en väldigt jobbig person, ett psykfall. Antar att de önskar att jag byter hälsovårdsenhet. Då har hon ju bara 29 att hålla reda på i listan oxå. Kan ju vara bra.

På sjukvårdsupplysningen ville hon att jag genast ber någon skjutsa mig till akuten för man ska inte ha sådan problem med andningen.

Tja, vad tusan ska man göra? 22 mars.. kanske är frisk då.

5 kommentarer:

  1. He He jag vet vad du menar! Men åk på akuten nu!!!!! Du får inte ha andningsproblem! Fasiken det blir ju syrebrisk i hjärnan!!!! Åk på Akuten nu!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, vad är det för trams du börjat med nu? Stick till sjukan omedelbums, eller ska jag hämta dit dig? H

    SvaraRadera
  3. Oj,det låter ju inte bra.Har du dragit på akuten eller? Hoppas det blir bättre. Undrar vad det kan vara? Det kanske är hemlängtansjuka du har fått!

    SvaraRadera
  4. Du, jag håller med dom andra. Åk in på akuten, inte bra om det sätter sig på andningen. Kram och krya på dig.

    SvaraRadera
  5. Om du inte blivit "elitrökare" på senare tid, så tycker jag att du drar till ER på momangen!

    Krya på dig!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥