31 mars 2010

Bilprovningen


För tre dagar sedan kom det ett inbetalningskort på utebliven tid hos Bilprovningen. Jag hade inte en aning, helt glömt. Besiktningen bokades och betalades i januari och sedan knappar man ju in att man ska få ett sms och ett mail. Något sådant har inte hamnat hos mig och jag kan ju inte bevisa att jag faktiskt gjort så och att de missat.
Så i förrgår försökte jag då lite kvickt att boka en tid. Den tidigaste tiden fanns den 22 april - då jag är på Mallorca med Filippa. Och... lite viktigare, då min bil fått körförbud!
Så då var andra alternativet att köra till Lomma och Drive-in besiktning.
Döm om min förvåning då de hade stängt Drive-in pga sjukdom! Så i morse gällde det att få upp F tidigt och lämna på dagis och sedan kvickt iväg till Bilprovningen. De öppnar 7.30 och jag var där ungefär 7.32
Jag blev helt chockad över antalet bilar som redan fanns där. Ett femtiotal bilar och det var svårt att få plats. Jag ställde mig i en kö, checkade in och fixade lydigt till bälten och varningstriangel enligt de rullande röda hänvisningarna på väggen. Och sedan var det bara att vänta.... och vänta det fick jag göra.
Jag skulle börja jobba 11.03 så det var ju gott om tid. 7.32 - 11.03 det är några timmar. Skulle svänga förbi på dagis med Filippas kvast till dagens påskkärringbus oxå...

Och jag väntade....
Och väntade....
Och väntade.....

Vid 10-tiden började jag vara lite nervös, inte en enda bil i min kö hade rört sig ur fläcken! Jag ringer jobbet för att höra om de har en förare som kan köra mitt tåg från Malmö till Lund så tar jag över där och spar 40 minuter med resa ner osv...
Inga problem, de är super på mitt jobb.

Och så väntade jag... och väntade... och väntade....
11.03 hade jag kommit så långt att jag stod först i min kö, i min rad... men då kunde jag inte vänta längre för jag skulle ju köra 11.39 och innan dess bila hem till Lund, byta om och ta ut körorder.

Så efter många många timmar i en kall bil stirrandes ut på regnet och den rullande röda skärmen som visar alla bilnummer utom mitt så fick jag vackert lämna min första plats och köra hem!
Det kallar jag service! Så... för mig är det läge göra nytt försök i morgon för nu är bilen inte så laglig längre...
Jag börjar 16 i morgon... tror ni jag hinner om jag kör dit vid 8???


2 kommentarer:

  1. Ojojoj!
    Upp o hoppa! Det verkar som att det gäller att komma iväg i tid!
    Själv känner jag mej riktigt utsövd. Har tänkt lägga manken till att få Alice att sova ordentligt på natten tills vi ska åka iväg på semester ;). Och faktiskt! det idoga arbetet och dom jobbiga nätterna börjar ge frukt!Inatt tuttade vi första gången 5.17!!!!!! REKORD!

    SvaraRadera
  2. oj, oj, oj! Hoppas att du hinner.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥