18 mars 2010

Persiskt nyår


Jag har härliga grannar. Brokiga mönster, kulturer, åldrar, intressen och aktiviteter.
Igår kom en av dem in med en soppa. En traditionell soppa som hon lagat. Persisk soppa och den 20 mars firas nu nyår. På lördag ska hon duka upp enligt tradition och hennes son kommer och firar.
Soppan är jättegod och innehåller en slags pasta, spenat, bönor, persilja, mynta mm mm.
Så berikande att få ta del av andra kulturer, fantastiskt roligt. Få se om jag glider förbi och får lära mig mer om detta nyår. De firar in våren med det nya året.
Soppan tror jag heter ( med reservation för namn och stavning ) Ashe Reschte

Jag tror den går bra ihop med Lohmanders Bea


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥