25 januari 2010

Något att tänka på för många av er.

4 kommentarer:

  1. Såg också detta inslaget! Tyvärr så nödvändigt i dessa dagar! Kanske kan detta få människor att inte vara så inskränkta! *hoppas* Vargar är både vackra och intelligenta djur=)

    SvaraRadera
  2. Du har fått en award av mig.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag lyckades inte få klippet att fungera länge nog för att se hela, så jag vet inte riktigt vad din slutpoäng var. Men jag har varit på Kålmården själv och hälsat på i varghängnet, för två år sedan ungefär. Vilken upplevelse! Man kan inte annat än att hänföras av dessa fantastiska djur! Även om jag har förståelse för de problem som vargarna kan ställa till, framför allt för tamboskap och jakthundar, så tycker jag personligen att det är en ren tragedi att man nu genomfört den här jakten. Har svårt att förstå varför det skulle finnas behov av mer än skyddsjakt på enstaka "problem-djur" när stammen inte är större än drygt 200 djur. Bara en politiskt gest för att göra en liten grupp högljudda lobbyister nöjda, det är min åsikt. Det skär i hjärtat att tänka på att dessa 28 vargfällar nu ska hänga som groteska troféer hos några skjutglada jägare. Om man nu, som de flesta jägare hävdar, ägnar sig åt viltvård genom jakten, och egentligen har ett stort intresse och en stor kärlek till djur och natur, varför har man då detta sjuka behov av att ta troféer? Det har jag ofta funderat över.

    SvaraRadera
  4. Maria: Min slutpoäng är bara den att det finns två sidor. Du vet min ställning i denna infekterade diskussion. Jag tycker att Varghatarna är inskränkta och egoistiska och de tycker detsamma, att vi "Vargälskare" är okunniga och dumma.
    Jag har många vänner, som jag givetvis tycker PRECIS lika mycket om även om vi har skilda åsikter om detta. Men jag har många vänner som verkligen anser att Vargen är något att vara rädd för, att man inte törs ut i skogen för att plocka bär, att man inte törs ha hunden ute, sina barn i barnvagn osv osv.... Helt befängt anser jag men de tycker att jag är okunnig.
    Men det var min poäng. Det var ett jättefint inslag och du vet att jag är GRYMT avundsjuk på er tur i varghängnet. Jag ska oxå dit en dag.
    Har varit fadder för vargarna på Kolmården många år. Det är med sorg i hjärtat jag tänker på Skåne Djurparks vargflock som fick skjutas.

    Kram till alla både för och emot Varg i vår fauna =)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥