12 januari 2010

Fyrkantiga nyanser och en tjatig Tant =)

Sade till min vän Jenny i förrgår att det kändes så overkligt att jag faktiskt bor i Skåne. Det känns som en annan livstid, ett helt annat liv. Jag minns det knappt. Allt känns så enkelt, rätt o naturligt lixom. Det är märkligt men jag tror nog att många av oss människor är gjorda för att verkligen passa in någonstans, det gäller att hitta sin plats. Om det är på en arbetsplats, geografiskt, i ett förhållande eller en livsstil så finns det säkert en plats för oss alla. Det svåra är ju att finna DEN!

Jag är övertygad att jag är född att bo och leva här. Inte så att jag just företrädesvis kommer att vandra i en bustuga, tjärna mjölk, åka skidor och "karva renskinn". Här i Jämtland kan man även vara framgångsrik företagare, gå på teater, dricka chailatte och äta cupcakes. Det finns loppisar, fräcka homosexuella frisörer, sköna träkarbad, moderna skidanläggningar, möjlighet att åka helikopter och sladda Porsche. Det finns sport och kultur. MASSOR med mat och mattraditioner. Hantverk och drivna människor som KAN. Man kan oxå handla märkeskläder ( Jämtland är VERKLIGEN ett modemecka och invånarna är extremt märkesmedvetna ) äta sushi, se konserter, lyssna på föredrag av politiker, äventyrare, författare. Vi har ett gäng egna författare och den Jämtländska hyllan ( jemtlandica ) på bokaffären är diger. Vi har gott om kända namn som tagit sig fram och vi har även hus som har stålborstade "vit"varor, öppna kök med ö, stora stora stora stora fönster med enbart vikjalusier till gardiner och den rätta och trendiga lampan från alla inredningsprogram osv.
Jag stöter ju på ett gäng människor varje vecka som inte tror på något av ovanstående. Skulle så gärna, gärna vilja visa dem en liten del av vår livskvalitet, av vår avslappnade inställning och vårt oerhört rika liv. Åtskilliga gånger har jag fått frågan: Vad gör man DÄRUPPE???? Med tydlig avsmak i rösten och skepsis mot att man överhuvudtaget kan göra annat än skydda sig mot mygg och björn, leva i kyla och evigt mörker och bara vara en riktig Kuf.
Klart att jag förstår att bilden blir sådan för om det överhuvudtaget visas något på TV eller tidningar från "Norrland" så kan man ge sig fan på att de letat fram någon "gammstrek" från en byhåla någonstans, någon med lika obegriplig dialekt som en Malmöit, någon med fet snus och en av de där gamla oranga HH-ställen, någon som har bössan med sig i bilen och som lever med sina 7 jakthundar. Eller så visar de karga, ödsliga landskap och avstannad utveckling. Det är inte så ofta man ser ett reportage från ett trendigt cafe med ungdomar i fräcka kläder och en Latte i näven om det visas norrifrån - rätta mig om jag har fel.

Jag vet att jag är fyrkantig och trångsynt i detta. Men jag försäkrar er att inte så många verkar ha någon mer nyanserad bild av det motsatta när jag samtalar med mina kollegor. Så det är väl ett försvar gott som något? Att visst - jag är värsta patrioten och ser säkert allt i guld här .... men, jag är inte ensam, de har oxå en förmåga att förstora upp och försköna sin del och sin livsstil. Och kanske är det även så att lika lite som de, mina skånska kollegor och medmänniskor kan förstå mig så lika lite tar jag in av dem? Eller så lyckas jag verkligen dra till mig okunniga människor - kan ju vara så oxå. Man omger sig väl med likasinnade påstås det? =)

Det viktiga är ändå,kan jag tycka iaf, att man tar intryck av varandra. Att man försöker resa, att man lyssnar på andra människor, kulturer och ser och hör. Vårt land, vår jord har så oerhört mycket att erbjuda och det är svårt att få ta del av ens en promille av allt det vackra. Var och en skapar sina intryck och sitt liv och vi får hoppas att det blir det bästa av allt.

Nå, jag kämpar gärna vidare för att införa en lite lite lite mer nyanserad bild och tanke om "Norrland" och främst Jämtland då =)

Jag ville eg bara säga att vi mår bra.

6 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att ni kan flytta upp snart så att allt detta blir din vardag igen. Kram från Olivens mamma.

    SvaraRadera
  2. Det hoppas jag oxå. Känner mig så hemma hos er alla och hoppas att jag själv kan återgälda all gästfrihet snart. Ni är SÅ välkomna ner.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Skönt att du mår bra och trivs vännen.
    Se för fan till att komma upp till ditt älskade Jämtland.
    Allt annat verkar ju vara djurplågeri :-)
    KRAM från Skåne.

    O tack för alla fina bilder på "nallen".

    SvaraRadera
  4. Jag ryser och blir alldeles tårögd när jag läser ditt inlägg.
    Jämtland är underbart, helt fantastiskt.
    Och jag tror att det är här du hör hemma, en trygghet. Jag tror att tryggheten och grunden är ett av det viktigaste för att bli riktigt lycklig. Att man får vara på en plats som man trivs på. Att bara kunna gå ut och känna; här bor jag, det här är mitt liv och jag älskar det.
    Du måste flytta upp. Helst i går.
    Kramar till dig och Filippa.

    SvaraRadera
  5. "Ryser och blir alldeles tårögd" :-), säger du Sandra.
    Stackars flicka.
    Vilken underbar medkänsla mot en själsfrände, utlämnad i den skånska myllan :-)

    Jag ser framför mig en insamling till förmån för vilsna "Jämtar", som av olika anledninga lurats ut i vårt avlånga land, eller kanske ännu längre ut i världsträsket och nu baaaara vill hem till "the Paradise".

    Puss på er alla utlokaliserade.
    Jag har nästan alltid stått på de svagas och utsattas sida, så och i detta fallet :-)

    SvaraRadera
  6. Ha ha, Lasse - alltid på de svagas sida =)

    KRAM Sandra o tack för igår.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥