27 januari 2010

Belägrat Skåne

Undantagstillstånd och utegångsförbud är inte långt borta nu...
Snökaos har utlovats, Banverket har utfärdat varningar, tågen är inställda och försenade om vartannat. Flygen kan inte landa, människor fryser, vägar är ofarbara och alla har nu fällt upp sina huvor på Canada Goosejackorna så mycket att de inte har en aning om mötande på perrongen. Och Skåningarna FRYYYYYYYSEEEER!

Herregud, vad gnäller de om på Haiti?




Körde två turer på Österlen idag. Snön började komma sista timman. Till Skånes försvar måste jag tillstå att snön här blir mer som betong/cement och de drivor som bildas på spåren är hårt packade och mer grusfärgade än snöfärgade. Fyllda med grus, lera och jord blir mixen tuff för våra tåg. Förra veckan spårade en av mina kollegor ur när han körde genom en "driva"

Håll tummarna för oss nu =)


4 kommentarer:

  1. Hejja på skåningar!
    Hoppas ovädret har dragit förbi och att allt har gått bra!
    Kram från ett igenisat fillsta

    SvaraRadera
  2. Ja, det ser ju faktiskt inge vidare ut det där. Men det är för roligt hur lamslagna skåningarna blir när snön kommer. Fast, det ställer ju onekligen till det var man än bor. Själv hade jag nöjet att bli utprejad i en snödriva i morse när jag körde hundarna till dagis. Satt ohjälpligt fast. Skönt att man hade grannen med sig i bilen i alla fall. Vi slet och drog, gungade, puttade och skottade. Inget hjälpte. Tillslut var det i alla fall en vänlig själ som kom och bogserade loss oss. Till skillnad från arslet som prejade ut oss. Den bara stack. Trevligt!

    Hoppas det har gått bra med tågkörningen i alla fall. Inga urspårningar tack! Tyckte det räckte gott och väl med din otäcka skogstur på vägen hem från Norrland. Vilken tur ni hade där ändå, du och Filippa. Verkligen änglavakt!

    SvaraRadera
  3. Vad fan är det för roligt med att se "hur lamslagna skåningarna blir" Mia?
    Var lagom sarkastisk när du diskuterar dessa ädla människor i syd, som ser till så att ni där uppe på fjällsluttningarna kan överleva.
    Ewa drar in Haiti som en jämförelse och jag håller med. Vi ligger på gränsen för att bli klassade som naturkatastrofområde och snart så drar stödgalorna på tv igång för oss stackare här nere.
    Hade det varit lite stake i er där uppe, hade ni slängt er på era snöskotrar, tagit en snöskyffel med er i bagaget och kommit hit ner och hjälpt oss ur helvetet.
    Men inte en enda östersundare har jag sett i Mölle :-)

    SvaraRadera
  4. Älskade Lasse, jag har tyvärr ingen bil längre =( men jag skulle ju kunna passa på att åka med dig. Jag har två snöskyfflar på altanen och är en jävel på att skotta. Givetvis då jag är norrlänning =)

    Jag kommer!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥