15 januari 2010

6 ÅR

Om några timmar för sex år sedan så föddes hon äntligen! Dottern, den underbara. Mammas hjärta och läckerbiten =)
49 cm lång och 3055 g
Denna fantastiska skapelse som bara blir mer och mer underbar. Idag fyller hon 6 år - ofattbart.

Jag kom in på BB på måndagen med misstänkt vattenavgång. Det tvistades länge huruvida så var fallet eller ej. En barnmorska sa si, en annan så och en läkare si. Ja, hur det än blev så hade jag för lite fostervatten så jag sattes igång. Fick åka hem tidigt på tisdag morgon och "sova" någon timma och så sattes jag igång vid lunch. Det skulle gå fort sades det.... Jo visst - torsdag eftermiddag kom hon då äntligen. Så räknat från den där måndagen så blev det 72 timmar.

Det var tuffa timmar men de påstod att jag var som "en liten soldat" på BB. Att jag gjorde allt som de sade till mig att göra alltså. Nu är det nog bra att du försöker vara uppe och gå lite med stolen - ok, och så knatade jag runt i timmar...

Hur det än var så upplevde jag det aldrig dåligt, tufft eller skräckinjagande. Jag minns att jag hade koll på när dygnet skiftade vid midnatt och påminde pappa om att gå ut och köpa ny p-biljett. Pappa var enorm och ett bättre stöd får man leta efter. Det hela slutade med lite sugklocka, lite panik i rummet, stövlar på läkarna och ett antal personer. Jag förstod aldrig stojjet och hann till slut krysta ut henne utan klockan för den lossnade.

När jag sedan gick på kontroll visade det sig att jag visst haft en svår förlossning. Det förklarade varför de så ihärdigt frågade mig på BB om och om igen om jag kunde tänka mig att föda barn igen och om jag hade upplevt något negativt? Det som räddade oss från akut kjesarsnitt var tydligen Filippas stabila och jämna hjärtljud.

Och hon visade sig ju vara en fasligt frisk o "stabil" unge med rejäla lungor!! Hon skrek de första fem månaderna så jag höll på att bli tokig. Ja, jag blev nog tokig! Hon var billig - mycket billig.

Men nu är hon den allra bästa kompis man kan ha, den ljuvligaste och enklaste unge man kan tänka sig. Alla underfundiga kommentarer, alla goa kramar och sköna ord, all kärlek, alla skratt, allt bus. Tänk så lite man visste innan man hade en liten tjej.

Filippa - du är det största i mitt liv, det mest underbara och en otrolig varelse - unik som de flesta barn och det viktigaste på jorden. Du har verkligen givit mitt liv glädje och rikedom. Fattar inte vad jag gjort utan dig egentligen.

En helt fantastisk tjej med stort hjärta och empati trots sin ringa ålder.

GRATTIS tjejen 6 ÅR

Snart dax för DJUNGELHUSET!!! Ut i det strålande vackra rosa-vita-blå =)



Fixar tårtan för "våra" familjer Ranbrandt och Israelsson. Millberg kom oxå =)


Pelle uppvaktar


Testar pannlampan.


Hokus Pokus Filijokkus



5 kommentarer:

  1. Bamsegrattis till världens bästa Filippa på födelsedagen. Tänk att det var så länge sen jag hade den där sanndrömmen.. Och så länge sen hon låg där och gallskrek dygnet runt, det minns jag starkt =). Känns avlägset och nära på samma gång. Hoppas ni har en fantastisk dag, önskar jag var där och kunde fira med er.
    Kramar från Linn

    SvaraRadera
  2. Kraaaaaaaaaaaam Filippa på födelsedagen! Hoppas att turen till Djungelhuset blev underbar, och att din 6-årsdag är allt du önskat!

    Ewa, du skriver så fint att du just fått mig att böla vid datorn:-) Har likartade förlossningsminnen, så du tryckte allt på en liten knapp där;-)

    Kärlek till er båda!

    SvaraRadera
  3. Jag bölar också såklart! Vi som har varit på Filippas kalas idag har ju haft en kanonstund tillsammans. Tänk, där sitter vi, tre mammor från föräldragruppen, och har varsin sex-åring. Att mammakärleken var så stor visste vi ju inte för sex år sedan. Det är fantastiskt att få vara med om. Och vilken tur vi hade som hamnade i samma grupp! Tack för idag och tack för att ni berikar våra liv, det har varit en spännande resa de senaste sex åren. Snart har vi tonåringar och vi får fortsätta finnas för varandra. Grattis Ewa till dig idag, du är en underbar mamma och vän, till dina sex år som mamma. Bra jobbat! Kram från Olivens mamma.

    SvaraRadera
  4. tjolahopp och grattis. Testar bara skrivfunktionen. KRAMAR MIRJIS

    SvaraRadera
  5. Linn: ja det var en otroligt sann sanndröm! Verkligen - vi har haft en kanonkväll i Bye, såklart! FInfina presenter, Gunillas mat och så spel =) DU SKULLE VARIT HÄR!
    Camilla: Åh, det är inte meningen man ska gråta varje gång =)Puzz tjejen
    Maria: Ja, NI berikar verkligen våra liv oxå, jag är så otroligt glad att jag hittat er - banden blir bara starkare o starkare. VI ses om några timmar.
    KRAM

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥