25 januari 2010

Jägarnas Riksförbund i Jämtland

Jag "är" jägare. Rättare sagt så har jag genomgått och klarat jägarexamen, jag har gått jaktprov, skjutprov, skjutit en älg och läst på mina glosor. Det var dock länge sedan nu och om jag skulle få för mig att ta med bössan nästa gång jag ska ut i skog och mark borde jag nog gå om hela kursen.

Så mer jägare än så är jag inte längre.
Men... jag har varit medlem i Jägarnas Riksförbund, jag känner många jägare och jag äter kött. Jag är även en stor djurvän och en vän av Varg.

Att sitta och se någon stolle representera Jämtland och jägarförbundet var nästintill outhärdligt. Första parkett till och med. Dessutom var han väl ordförande??? Mer inskränkt "norrlänning" får man leta efter. Hans argument tycker jag man kan likna vid det gamla ordspråket: "att argumentera med en kvinna är som att läsa tidningen i motvind!"
Den mannen är det ingen som helst mening att slösa energi på, att försöka upplysa, ge information eller sakliga fakta. Snälla, snälla snälla - välj bort denna skamliga representant för vårt län som för oss tillbaka till stenåldern i både argumentationsteknik, kunskap, lyhördhet och attityd.

All heder till Pehr Garthon som jag tyckte förde en vettig diskussion på "svenssons" nivå. Hanne Kjöller stred väl och uppgifter från Agria visar på följande fakta. Märk väl FAKTA:
Enligt försäkringsbolaget Agria, som är marknadsledande, har 156 hundar av jaktras dödats eller skadats av varg under de senaste 12 åren. Under samma period har 237 jakthundar vådaskjutits medan 7 953 dödats i trafiken.
Talar sitt tydliga språk tycker jag. Jag förstår att det är tungt mista sin vän, men det är vi, människor som har ett ansvar. Inte vargen som bara följer sina instinkter och lever som den är skapt till. Björnen har gått mer illa åt människor bara de senaste åren men den klarar sig fortfarande med att vara en gullig nalle. Varför? Mig veterligt finns inget bevis eller belägg på att någon varg någonsin dödat eller anfallit en människa. Inget annat än skrönor och så den tama Gysingevargen.

Jag är medveten om samernas problem men låt oss finna andra vägar att stötta och hjälpa dem att bedriva sin verksamhet än att skjuta av detta djur som i min mening finns i allt för få exemplar för vår fauna.






4 kommentarer:

  1. Vad ska man säga Ewa.
    Du e en klok och vis kvinna som jag håller med rakt utav, i ditt vargdebattsinlägg.
    Per gjord bra ifrån sig och han har alltid varit en klok o vis man, trots små fadäser i sitt liv.
    Jag blir solt av att läsa ett så bra och nyanserat inlägg av en "fjällripa" som dig.
    O Agria inlägget va pricken över i:et och talar sitt tydlga språk.
    Skit i bössan helt Ewa. Sälj skiten. Köp en riktigt bra kikarutrustning för pengarna istället (tub o handkikare). Ut på pass med ögonförstärkarna och njut av vad naturen visar upp, utan att ha bössan i knäet.

    Kram från en som är oerhört skeptisk till jägare och deras galna föreningar.

    SvaraRadera
  2. Åh, man tackar - så mycket beröm från dig - jag blir alldeles lång =)
    Jag känner många jägare som är vettiga och sköter vår fauna väl, som är djurvänner och som både ståtar med eftersökshundar och välutbildade lag. Vilket är lag numera. Det är ok att vara skeptisk men man ska nog inte dra alla över en kam, vilket blir lätt att göra när man lyssnar på den där idioten Bengt Bixbo.

    Jag tycker nog att jägare behövs precis som vargen.

    SvaraRadera
  3. Grejen att skjuta djur för nöjes skull är i sig ett problem i min världsbild.
    Har svårt att se att "jägare behövs", men anser kanske att viss jakt "behövs", av många olika orsaker, främst för att det finns för få predatorer till vissa djurarter i vår inhemska fauna. Är det då nöjesjägarna som ska ikläda sig den rollen??
    Dra alla som jagar över en kam ska man självfallet inte göra. Men så länge inte "de vettiga", ställer sig upp och med klar och hög stämma tar ställning mot "de idiotiska", så lever alla farligt. Som sagt- Jag är mycket skeptisk till jägare, jagt och deras lobbande idiotföreningar.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med helt klart. Just det att det är ett nöje. Samtidigt är jag kluven då jag som köttätare hellre förespråkar att man äter vilt än djur som föds upp under omständigheter som är fruktansvärda många gånger. Det är mycket kluvet och jag förstår din skepsism mot just formen jägare.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥