05 december 2009

Utan energi






Idag är det tungt, blir sådana dagar ibland. Jag tror ärligt för människor som inte varit ensamma så kan de aldrig förstå. Om man nämner att man är ensam så får man sådana svenska hurtiga svar som: Åh, vad skönt - själv LÄÄÄÄÄNGTAR jag efter egen tid - passa på och njut! Eller så något i stil med: Jamen du är väl inte ensam så mycket vänner som du har??? Eller ännu bättre: Ja, men det är ju bara att gå ut och skaffa vänner, börja en kurs, gå ut på krogen, bio eller börja träna!
Det är sådana underbara tips så man känner hur energin bara sprakar till i kroppen, lusten att gå en kvällskurs, gå ut för ett glas vin själv eller något annat.
Jag har full förståelse för att arbetslösa människor som dessutom inte har någon familj, vänner etc verkligen går ner sig.
Det är julfest m jobbet och jag hade faktiskt sett fram emot det länge men helt tappat sugen. Dels det faktum att jag ju bara har F varannan helg och då förlorar jag en lördag kväll m henne. Dels så är ju poängen med att gå på fest att ladda lite, planera, testa kläder, förfesta, peppa... och detta gör man ju med någon. Så jag hoppade det oxå. Handlade lite gott igår, ost, vin, pålägg och en härlig köttbit jag tänkte tillaga. Känns lite meningslöst att köra in en stek i ugnen själv men.... blir nog gott.
Nu håller jag modet uppe för att få bila hemåt. Ska bli SÅ SKÖNT att PRATA med någon.
Men Filippa är min vän, min bästa vän - hur patetiskt är det egentligen? =)


I brist på snödrivor får man skotta i algdrivor - går oxå bra.

Nå, idag blev det en tur till havet. Irriterar mig att jag ännu inte lärt mig att även om det står plus 8 på termometern ska jag tänka minus 15! Som jag frös trots dubbla tröjor o en jacka!


Det är kargt och ödsligt och tången ligger i stora drivor, maneterna har drivit upp på sandbanknarna och Filippa är orolig för hur många som dör pga det. Kan inte låta bli att le åt hennes empati och omtanke om främst djur och natur. Jag är mycket stolt för den egenskapen hos henne. När man exponeras för svin som far illa, fåglar som plockas levande, valar och delfiner som används för manlighetens förkunnande, hundar som flås levande och sist i raden dessa arma kor..... I sådana lägen är jag oerhört stolt över att min dotter ser djuren som något annat än en produkt, en industri, något att tjäna pengar på, utnyttja och äta.



Efter havet blev det lunch och sedan pepparkakebak. Vi har nu gjort husen till vår by. Förmodar att Varga sätter i sig den ganska så snabbt så jag känner mig lite kluven inför det oxå. Nu har jag satt en saffransdeg och tänker fika. Är det inte mysigt fika själv så säg?

Hoppas ni alla får en skön kväll. Ta hand om varandra.

11 kommentarer:

  1. Ni som var så hjärtligt välkomna till en mysig glöggstund i Tågarp! Det var trevligt, med vuxna och barn, Peters mamma och mormor och lite lagom julstämning.
    Är du ledig i helgen? *KRAM*

    SvaraRadera
  2. jo, säkert - det var nog mysigt. Glad ni hade det gott.

    Ledig i helgen, ska försöka hitta en julmarknad eller något i morgon.

    SvaraRadera
  3. Det är julmarknad på Katrinetorps landeri vid Svågertorp. Tydligen jättemysigt.
    http://malmo.se/Medborgare/Idrott--fritid/Natur--friluftsliv/Utflyktsmal--rekreationsomraden/-Katrinetorp/Evenemang.html

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Vi skickar lite energi och kramar och tackar för inspiration till pepparkakshusbak. Kanske ska göra det idag?
    Kram från Olivens mamma med ungar.

    SvaraRadera
  5. Underbart att höra Filippas omtanke om "allt levande". Hoppas att det är något hon bär med sig in i vuxenlivet. Det ser för jävligt ut nu och det är väl vår generation som härjar värst. Hoppet står till de unga.
    Fina bilder på er alla "flickor" vid stranden. O snöfritt är det ju också :-)
    Vad e de för något som syns bak Filippa när hon skottar tång?

    SvaraRadera
  6. Ja jag hoppas att hon bär med sig det hela livet. Ibland känns det som det inte finns något om hopp mänskligheten. Bara att se hur folk slänger all skit omkring sig på en perrong gör mig ledsen.
    Vad menar du vad som syns bakom Filippa?

    SvaraRadera
  7. Det ljusa som ser ut som ett miljöförstörande utsläpp.
    Is eller vad?
    Ser för jävligt ut :-)

    SvaraRadera
  8. Det ljusa mellan algerna är ju sand och det bakom i horisonten är den grå himlen.

    SvaraRadera
  9. vilket fint kort på dej o filippa! från ellens mamma

    SvaraRadera
  10. Nä, nu får du nog ta o flytta hem! kram från ellens mamma

    SvaraRadera
  11. Anna: Tack, vi frös väldigt. Jo - håller med, dax att flytta hemåt.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥