16 december 2009

Julgåvetips till er

Ett litet tips om ni tycker det är roligt med egna presenter.
Jag har köpt sådant där fint papper på Panduro. Andra år brukar jag enkelt rulla strutar och fylla med godis. I år har jag vikt små lådor, blir lite annorlunda och lite qul.
Sedan fyller jag dem med hembakt, godis, the, någon hemgjord likör o annat.



De här ska Filippas fantastiska förskolepedagoger ( dagisfröknarna helt enkelt ) få idag. De som hon umgås med hela dagarna. De är helt otroliga på vårt dagis. Det känns som att de genuint verkligen älskar just mitt barn och bryr sig om henne. Varje gång hon ska vara borta, hos farmor o farfar eller upp till Östersund så blir de ledsna och vill hon ska komma tillbaka fort =)
De jobbar efter Reggio Emilia pedagogiken och ser verkligen våra barn.
De har en massa projekt, studerar barns lärande och deras sätt att uttrycka sig och förmågan att lära. De har byggt en rymdraket under projekt rymden, de har haft projekt sniglar, de har bakat och haft cafe en dag ute i trädgården då de sålde till alla som kom förbi, de har drama, språk, dans, bad och utflykter med övernattning och läger. De är helt enkelt helt otroliga.
Det är aldrig några problem med tider, hämtning och ändringar. Om jag hämtar två timmar före eller efter tiden jag satt är inga problem. Jag minns hur många gånger jag grät av uppgivelse för att jag inte klarade av kraven från dagis på Frösön.
Detta är ett dagis på barnens och föräldrarnas villkor, precis som jag har tänkt och trott att det ska vara. Inte ett dagis där man har orimliga regler att följa, där personalens behov är större än barnens och föräldrarnas behov. Nu menar jag givetvis inte att det ska bli "laglöst" och att jag ska få komma och gå som jag vill. Men ibland rår man inte på livet, ibland får man förhinder, ibland måste man jobba över... då ska man inte behöva känna ångest inför att ringa på dagis, så var det på mitt gamla dagis på Frösön.
Det är ju ofta heller inte de som arbetar som bestämmer om tex tider, måltider mm. De gör sitt bästa utifrån de förutsättningar de har säkert. Men helt klart är att man passar olika bra att jobba med barn - och Åsa, Yvonne och Jessica hos oss är fantastiska!

Nu var detta meningen skulle bli julklappstips och inte en hyllning till Lönneberga dagis och avd Draken. Men det gillar ni säkert oxå =)


5 kommentarer:

  1. Bra tips!
    Nu var det lite sent att pyssla det till våra dagisfröknar, köpte en paradis på valhalla idag... Men till nästa år kanske...
    Vad bra att du e nöjd med förskolan!
    Imorrn ska det bli kallt, minus 20 burr.
    Nu e det kväll i Fillsta. Sov gott!

    SvaraRadera
  2. kom att tänka på en sak när jag stod i duschen, TÄNK! det är bara en termin kvar på dagis, sen är det skolan som gäller för tjejerna! Som jag grät när jag lämnade Ellen på förskolan första gången, lämna mitt barn till okända människor(förskollärare som jag är). Ellen vinkade glatt medans jag for med ett tungt hjärta. inte full kontroll längre.
    Nu börjar skolan, då kommer snart helt andra saker som är mycket viktigare än att vara hemma med mamma. Läste en bok för Ellen idag om en pojke som skulle börja skolan, alla människor tyckte att han hade blivit så stor, hans mamma var både stolt och lessen, lessen för att hennes barn inte alltid skulle vara liten o vilja hålla henne i handen men samtidigt glad att hennes barn hade blivit stor. Ja,ja, det e väl så det är. Men Ellens mamma kommer att få det jobbigt när hon får mindre o mindre kontroll och när Ellen hellre vill vara med kompisar än med sin mamma. Det var den småbarnstiden det...

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, det kommer bli jobbigt. Men jag tror inte vi behöver ta ut det värsta i förskott. Det finns barn som är vuxna och fortfarande kramar sin mamma och berättar hemlisar och trivs med mamma allra mest. Inte så att de blir nördiga nu menar jag =)
    Och du.. tänk att du har tre till och en liten tjej till.

    Jag minns oxå dagen då man lämnade på dagis.. hu, hjärta var tungt.

    SvaraRadera
  4. Och jag bölade verkligen när Olivia och Julius gick. Tårar kommer direkt när jag tänker på det. Känns jobbigt inför skolstarten. Men kan ni förstå att tjejerna blir 6 år snart. Det är helt otroligt! Kram från Olivens mamma i 19 graders kyla

    SvaraRadera
  5. De behöver inte växa mer nu....

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥