17 december 2009

Norrlandsväder!

Vi har varit i mäktiga Lunds domkyrka på Södra Skånska Regementets Julvesper. Det är en mycket mycket mäktig kyrka. Regementschefen välkomnade och det var vacker julig körsång, psalmer, evangelium och allt som där hör till. Mycket flådigt med fanbärare och överlämning.
Kyrkan var fylld av soldater och vid den första givakten när alla dessa hundra skor snabbt slagits ihop i klack och tystnaden som råder därefter hör man Filippas undslippa ett förvånat och imponerat -OJ!
Hon var mycket intresserad av varför de såg lika ut, hade mössan i samma bröstficka, varför alla var gröna som pappa osv. Tyvärr har jag inte en kamera som tillåter fotografering på längre avstånd o i mörker är den oanvändbar.


Dagen för övrigt har erbjudit ett fantastiskt sprakande Norrlandsväder! Blå himmel, strålande sol och ca -6. Dessutom har vi begåvats med några centimeter snö. Det är toppen.
Dock var mina nya vinterdäck en katastrof i den skånska trafiken. Jag får hoppas att dubbfritt passar bättre hemma. Så går det när man inget vet och fixar själv.



Fantastiskt va?

Hur är det med er?

3 kommentarer:

  1. Åhhhh,vinter i skåne! Hoppas snön ligger kvar till julafton. Med mej ere bra. Tjejmiddag med julklappsbyte så jag har haft en turkväll. Bonde på webben när jag kom hem. Burr, minus 18 ute. nu har isen lagt sej på storsjön.
    Sov gott! Kram från Fillsta

    SvaraRadera
  2. Morning!

    Du, det här med risiga vinterdäck.... Jag har ett STARKT minne av en tant som glädjestrålande väste "Sommardäcken..." när vi slirade iväg från skolan på Frösön vintern 1990! Risiga vinterdäck torde passa dig perfekt:-D

    SvaraRadera
  3. Ha ha, du har helt rätt Mimili. Jag har kört med sommardäck varje vinter till det blev lag på vinterdäck och det har funkat hur bra som helst. Men.... det var INTE i Skåne. Här förvandlas snön direkt till is eller någon såphal isblandning. Den pansar som bildas på rutorna här finner inte motstycke till något jag tidigare sett eller försökt forcera. Bilen har tom IS på insidan! Fukten är boven. Men som sagt, killen på däckverkstan sa att "alla kör dubbfritt"... kanske förklarar varför det ser ut som det gör på de Skånska vägarna. Dum var jag!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥