16 december 2009

En kopp Chaite

En kopp nybryggt Chaite och en hembakt lussebulle. Vill någon fika med mig???
Det doftar ljuvligt i mitt hem nu, det är juligt, lyktor, ljus och gran. Jag älskar verkligen den här tiden på året. Trist att vara ensam bara - finns det någon som vill fika?



ChaiTe

2 tsk kardemummafrön som du stöter lätt
1 kanelstång ( eller 1 tsk kanel )
1 msk riven ingefära
10 kryddnejlikor
Sedan brukar jag lägga i en anisstjärna ibland oxå
8 dl vatten

Koka upp allting och låt koka ca 10 minuter.
Vill du ha te i så ta ca 1/2 svart te och häll i de sista minuterna och låt sedan dra.

Skumma någon deciliter mjölk och häll upp 2/3 te i en kopp och fyll sedan upp med den skummade mjölken. Toppa med kardemumma, kanel, riven choklad mm.

Det är jättegott. ( finns även burkar m chaipulver köpa på EspressoHouse som är supergott )

8 kommentarer:

  1. Gud vad gott det låter! Älskar chai te, men har aldrig provat att göra eget. Jag vill jättegärna fika med dig, men de 40 milen gör det lite svårt med spontanfika :-(
    Dessutom sket det sig med jobbet i malmö, så de där milen kommer nog ligga kvar tyvärr. Ska försöka klämma in lite mailskrivande i julstöket och skicka ett längre mail med mer utförliga förklaringar till dig någon dag.

    SvaraRadera
  2. jag fikar med dig nu!! Dricker friggs blåbärste med mjölk, äter peppisar och tunnbröd med getmese Smaskens
    ...........vad trevligt vi har det......jag tittar på dina bilder och inspireras till julpyntande.....mm vicken goo macka jag har..... ska göra delarna till peppishuset i dag, montering sker i helgen med gubben (min pappa) han vill gärna vara med och tycka till....... mmm goa peppisar....... nej kan inte sittar här hela dan Hare :-)

    SvaraRadera
  3. Maria: mailat dig.
    Lotta - vad trevligt med sällskap. Kram på er

    SvaraRadera
  4. Jag tar gärna en fika nån dag! *KRAM*

    SvaraRadera
  5. ja, då snabbar vi oss Mia för nu åker jag snart. Ledig i morgon =)

    SvaraRadera
  6. JAG VILL!!!!!!
    Lite bonde söker fru, skämskudde då det blir för pinsamt och en god kopp the med mysigt sällskap... oj, oj vad mys....
    Många kramar Mirja

    SvaraRadera
  7. Ha ha, tyckte det gick bra ändå - lite skämsigt när Roger låg i bubbelbadet kanske... =)
    Snart ses vi, vi är bjudna till lillejul med er den 28:e. Tyvärr verkar jag inte hitta någon på nyår men det löser sig nog.
    PUZZ gumman

    SvaraRadera
  8. Jag vill oxå fika med dej! Det ser urmumsigt ut! jo, han var ju lite tafatt i badet Roger, men han kanske tar sej.....
    Nu får vi se imorgon om det blir looove på kärleksresan.
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥