08 december 2009

Underhållning?


En "installation" visades idag på Stortorget i Malmö. Nedanför det spektakulära "pariserhjulet" som jag fortfarande inte sett någon direkt köa till ( såg iaf att Idoldeltagarna åkte upp i det ) så har man satt upp ett staket. Innanför detta står ett antal kvinnor 50+ och hugger ved! Ja, ni hörde rätt - en man står med motorsåg och sågar upp björkstammar till stubbar som kvinnorna sedan hugger med yxa på huggkubbe. Jag är ingen expert men kunde nog med blotta ögat konstatera att få av dem tidigare sysslat med detta. Vad är nu detta av Skåningarna ansedda exotiska inslag i deras annars så nitta shoppingkultur?
Jag står fortfarande tveksam till det hela, jag skämdes å kvinnors vägnar men kanske är det fel av mig. Svårt att förklara. Men det kändes så förnedrande, som apor i bur som gör konster. Vad är det för speciellt med att hugga ved? Kan ni tänka er liknande "installation" på vårt nya stortorg i Östersund? Går detta under titeln "Kvinnor Kan?"


Medan jag stod där och inte visste om jag skulle titta intresserat och nyfiket öppet inför konsten eller om jag skulle gömma mig bakom min kollega och skämmas för oss, för kvinnor, för norrlänningar ( som ju hugger ved som gudar =) för människan. Ja, jag överdriver men ni förstår vad jag menar?

Som en extra liten krydda promenerar en tydligen välkänd profil fram och börjar berätta för mig om norrland! Ja, jag har ju hört det mesta i fördomsväg nu men denna var ny: I norrland finns det SÅ MYCKET MYGG att man fångar 47 000 stycken i timman i myggfångarna. Myggfångarna är sådana som ALLA norrlänningar har - eller hur? Det känner vi ju igen.

Han ser dock mycket trovärdig ut. Jag kunde ju inte annat än hålla med honom och understryka att det sannerligen är så i hela NORRLAND!

2 kommentarer:

  1. Jo men jaja... du träffade tomten minsann! Inte illa att han hade tid med "finkultur" i dessa bråda tider;-)

    Tycker för övrigt också att det lät lite pinsamt det hela...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är exotiskt här =)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥