06 oktober 2009

Internationella Barndagen

Tänkte på gårdagen. Internationella Barndagen. En dag som kommer från Förenta Nationernas konvention om barns rättigheter och om jag förstått det rätt något som man uppmanade länder att starta redan på 50-talet.
Tanken är att fokusera på barnen och deras rättigheter och behov. Att föra upp detta och ge mer ljus på olika barnfrågor. SOS Barnbyar och en rad andra organisationer arbetar just med barn och deras rättigheter.

Men märkte ni av det? Om ni jämför med dagen innan - Söndagen - som var Kanelbullens dag? Några reflektioner om upplägget på dessa vitt skilda dagar? Hur uppmärksammade ni det? Media? TV? Familjen? Något ni pratade om hemma, något ni engagerade er i?

Jag kan ärligt säga att båda dagarna passerade ganska anonymt. Om detta beror på mig själv eller faktum kanske jag får veta via er =)

Något däremot jag står för som jag garanterat står för oss allihopa är att den kärlek vi känner för våra barn ( de som har den lyckan att ha och de som får lyckan att få senare i livet ) är gränslös och inget än deras välmående kan knappast vara viktigare.

En annan sak som oxå är säker: Barn och Bullar hör ihop =)

KRAM

3 kommentarer:

  1. Jag märkte inte mycket av att det var Internationella barndagen i går. Såg det i min kalender, men inget på tv eller dyl. Konstigt, eftersom det bör vara en dag som uppmärksammas. Många barn far illa och varför inte ägna lite extra tid till att uppmärksamma detta?
    Såg mer av kanelbullens dag, bagerier och tidningar och alla bloggar :)
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  2. Hos oss var det ett par seminarier som uppmärksammade detta. Och kanelbulledagen firades på döttrarnas dagis/skola med bak - så visst har du rätt: barn och bullar hör ihop!
    tjipp
    despina

    SvaraRadera
  3. Skönt att iaf Högskola/ Universitetet uppmärksammade det iaf. Jag upplevde nämligen det ungefär som Sandra - inget speciellt. Men.. kanelbullens dag är ju lite mer komersiell så det slår lite högre i media = (

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥