01 oktober 2009

Bak och kommentarer

Med vetskapen att snön känns i näsborrarna hemmavid så får man ju längtan längtan.
Därför blev det lite gudomligt god skav ikväll. Med enbär, grädde, trattissar, lök och persilja. Till det hemmagjord mos och hemmagjord gele. Åh, så gott.





Sedan fortsatte vi i hemmatakten - när jag ändå jämtar in mig lite så får man köra hela kitet lixom

Och att baka gillar jag ju, det vet ni alla gamla trotjänare hemifrån. Mitt gamla fik, alla goa fikakvällar med vänner i köket, bakprojekt med Jenny eller Mirja och marsipanfigurtillverkning och pepperkakehuskvällar. Åh... som jag saknar sådant.

Ibland bara MÅSTE jag baka här oxå även om det inte finns någon att bjuda baket på. Brukar dock ta med lådor till jobbet och det är uppskattat. Ikväll gick vi runt till grannarna.

Bjöd in till fika och de tre brudar som kom var nog mer intresserade av vilka klänningar de skulle ha på sig, att springa runt och att vifta med påfågelfjädern =)
Vassia gillade inte ens äppelbullen så kanske var det ingen bra ide´?

Mer fika åt folket.




Bloggen överlever ju tack vare era kommentarer som jag gärna mottager, elaka eller snälla, bara de finns. Flera har påtalat att de inte förstår eller kan kommentera. Det SKA vara enkelt. Bara att skriva sin kommentar, välj anonym och publicera. Kan hända man måste skriva den där längan med förvridna bokstäver oxå. Sedan är det gjort!

Recepten kommer här:


Äppelbullar med glasyr

Ingredienser för 25 bullar

11 dl

vetemjöl, 660 g

1 dl

strösocker

1 tsk

bakpulver

1 tsk

nymald kardemumma

150 g

smör

25 g

jäst för söta degar

3 dl

lättmjölk

1 st

ägg


Fyllning

3 st

äpplen

75 g

smör

1-2 tsk

kanel

1 dl

strösocker

100 g

riven mandelmassa


Glasyr

1 dl

florsocker

½ msk

vatten (cirka)




1. Blanda vetemjöl med socker och bakpulver. Finfördela smöret i blandningen.
2. Rör ut jästen i den kalla mjölken och tillsätt ägget. Häll blandningen över mjölet och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa under duk 1 1/2 timme.
3. Tärna äpplena. Fräs dem i smör några minuter. Tillsätt kanel, socker och riven mandelmassa.
4. Ta upp degen på lätt mjölat bord och kavla till en stor kvadrat, ca 50x50 cm. Sporra eller skär ut 25 fyrkanter. Lägg degbitarna i formar, gärna mazarinformar i aluminium eller stora bullformar.
5. Fördela fyllningen i formarna och vik in hörnen mot mitten och tryck till.
6. Jäs under duk ca 30 min. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
7. Grädda mitt i ugnen 8-10 min.
8. Rör ut florsocker med lite vatten och ringla över bullarna.


Äppelpaj med toscatäcke


Ingredienser

Pajdeg

3 dl

vetemjöl

2 msk

strösocker

100 g

smör

1 st

ägg


Fyllning

5-6 st

äpplen

1 msk

smör

2 msk

strösocker


Toscatäcke

75 g

smör

2 msk

vetemjöl

1 dl

strösocker

½ dl

honung

1 msk

mjölk

100 g

mandelspån

100 g

grovhackade hasselnötter





Gör så här:

1. Kör vetemjöl och socker med smöret i bitar tills det är finfördelat. Tillsätt ägget och kör ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i en form 26-28 cm i diameter. Ställ i kyl minst 1 timme.
3. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Grädda pajskalet 12-15 minuter tills det fått fin färg.
5. Skala eventuellt äpplena och stek dem i 1 msk smör ca 5 min.
6. Tosca: Smält smöret och tillsätt mjölet och sedan socker, honung, mjölk, mandel och hasselnötter. Sjud ihop några minuter.
7. Häll äpplena i pajskalet och toscasmeten ovanpå. Grädda mitt i ugnen 12-15 min tills toscatäcket fått fin färg. Låt svalna. Servera med lättvispad grädde eller glass.


Lycka till!



3 kommentarer:

  1. Maten såg jättegod ut! Ni verkar ha haft en jättemysig kväll. Förstår att du saknar de stunderna. Dina grannar kanske också börjar baka mera när de inser hur trevligt och gott det är.
    Du har inga funderingar på att starta ett mysigt litet fik där med riktigt hembakat bröd?

    SvaraRadera
  2. En sak till var det också, det om kommentarerna. Håller med dig där, det är det som gör att bloggen blir levande och samtidigt vill man gärna få en relation till sina läsare. Det får en att bli mer motiverad att skriva.
    Jag är även nyfiken vilka därute som läser vad man skriver.

    SvaraRadera
  3. Jag ser ju mig själv sluta på ett cafe, helt klart. Det är så jag vill åldras - det är min grej. Inte för att just jag är så bra att baka, det är jag inte.
    Grannarna bakar nog för fullt. Det är mest fikastunderna jag saknar. Men så är det nog att bo i en större stad. Folk tror de är så stressade ( jag oxå givetvis ) och stänger in sig i sin lght när de kommer hem. Så sitter vi här i varsina holkar, det är ju lätt för dem som lever med någon. Men de ensamma blir ännu ensammare.
    Det är lättare att inte vara ensam på mindre ställen tror jag.

    Helt klart vill man ha kommentarer, får man inga är det lixom ingen mening alls.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥