17 mars 2011

St Patricks day




30 minuter kvar på St Patricks day. Jag har en Guiness kvar i kylen så jag sprätter den nu.
Congratz.
I USA, Storbrittanien och Irland firas detta stort. Det är Irlands nationaldag och det är landets kristna skyddshelgon. Traditionellt får man nypa den som inte är klädd i grönt denna dag. Tur dottern hade grön jacka =)
Floder färgas gröna, öl färgas grön. Ja inte den mesta St Patricksölen av dem alla, den är ju som bekant svart och dekoreras med en snygg Shamrock i skummet om den är gjord korrekt. Skummet ska kunna bära en peng ( en penny ) under hela uppdrickandet och ölen ska drickas under skummet och tre klunkar i stöten. Det är speciellt att dricka Guiness =)

Det var länge sedan jag hinkade Guiness med min gode vän Barkley hemma i Östersund, kanske till sommaren igen.. =)
Irish clover.jpg

5 kommentarer:

  1. kul med lite fakta och St Patrick, tänk att få se en så grön flod
    kramar

    SvaraRadera
  2. Hur ska ni fira Greklands nationaldag nästa vecka????

    SvaraRadera
  3. Olivens mamma - nja, det ska vi nog inte fira. Själv då? Hur firar ni?

    SvaraRadera
  4. jag brukar slå ihop nationaldagen med min födelsedag! På önskelistan står såklart mat som är greklandsinspirerad, längtar just nu efter spanakopita =)

    SvaraRadera
  5. Smarrigt - det är som Burek ungefär har jag mig för. Med filodeg. När jag flyttar hem så får vi äta grekiskt någon gång. Jag har fortfarande inte varit bjuden på grekiskt härnere så vi får ta det hemmavid någon gång =)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥