13 mars 2011

Locka skåningar till Norrland

Inslag på tvnyheterna visar hur Kramfors kommun gör en resa ner till Skåne och bla Eslöv, Sjöbo.. för att locka arbetslösa att ta jobb hos dem och flytta upp. Den vanliga och rätt så självklara inställningen är ju annars att folk från de norra delarna av Sverige ska och BÖR flytta söderut, det är liksom så självklart. Att det omvända skulle inträffa möts ofta med argument som: Jag har mitt liv här nere, jag har ju min familj och alla mina vänner här, mina barn går i skola här, vad skulle jag göra där jag känner ju ingen??? Osv.
Precis som att människor från de norra delarna inte skulle kunna ha ovanstående situation som de inte vill lämna?

Men värt att notera i inslaget är ju min eviga synpunkt. Man nämner Skåne o Norrland i samma mening.. igen. Alltså, man försöker få Skåningar att flytta till Norrland.
Det är inte så att man försöker få Götalänningar att flytta till Norrland eller att man försöker få Skåningar att flytta till Ångermanland!

En annan rolig detalj bland de ganska så positiva deltagarna på AF i Eslöv var frågorna: Hur är vintern i Kramfors ( antar de sa "Norrland" =) och klarar man den? Och tvingas man äta surströmming?

SMILE =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥