13 november 2010

"Lögner och sånt"

Vi har varit på 3D bio idag igen. Konstaterat att nästa gång går vi på "riktig" bio så slipper vi glasögon o strul. Dessutom är de ju tillverkade av plast, ligger i en plastpåse osv... ni vet - miljön.
Sammy en liten söt sköldpadda och jag uppskattar att det för en gångs skull har ett lite bättre budskap än vanliga filmer. Miljön igen...
Efter bio tar vi en fika på favoritfiket Ebbas och vi småpratar lite. Jag berättar att Svenne, Kicki, Christoffer, Moa o Towa vill veta vad hon önskar i julklapp?
-Va? Vill ALLA veta vad jag önskar i julklapp?
-Ja
-Mamma, jag vet ju att det alltid är Svenne som är tomte. För det finns ju inga tomtar och så går han iväg och säger sen när tomten varit där att: vad synd att jag missade tomten! Och så ser man ju hans ögon och så...
-Ja, kanske det
-Det är som med tandfen, det är ju du Mamma.
-Jo, visst är det så att det inte finns någon tomte och tandfe, men visst är det kul ändå?
-Jo... skruvar på sig och fnissar lite
-Det är kanske därför ALLA vill veta vad jag vill ha i julklapp, för att Svenne ska vara tomte och då måste ju han veta vad han ska ge mig!
-Ja, kanske det - det verkar ju vettigt!

Vi pratar vidare om att tro och kommer ofrånkomligt in på att tro på Gud, Buddah, Allah, Profeten mm.
Jag säger att jag nog inte tror på något sådant alls men att alla människor har en tro och att man kanske bara ger tron olika namn och olika figurer. Att det ju egentligen inte finns en gubbe som sitter på molnen med skägg och heter Gud.
Filippa funderar vidare och säger sedan:
-Av alla de där lögnerna ( läs Gud, tomten, tandfen, Allah, Budda... ) så är det bara Nangiala och kaaaanske gud jag tror på!


5 kommentarer:

  1. visst är det bra att man får tro på vad man vill :)

    SvaraRadera
  2. Japp,det e jätteskönt att man får tro på vad man vill. här hemma har ingen hittills listat ut att tomten har klätt ut sej,men det e väl bara en tidsfråga......

    SvaraRadera
  3. Ja här i vårt hus har ingen behövt lista ut det för det har jag berättat från första stund för min tjej. Vet att det anses som barnaga men så har jag gjort.
    Det har inte på något sätt gjort att min dotter tyckt att julen och tomten varit mindre spännande för det. Hon är bara lite mer "upplyst" men väljer ändå att vara jättesprallig, nyfiken, blyg, rädd, intresserad, glad, förväntansfull och hoppfull precis som barn ska vara.

    SvaraRadera
  4. " Av alla de här lögnerna" Åhh, sötaste! <3

    SvaraRadera
  5. Åååh, älskar Nangiala - att "veta" att det finns har hjälpt mig mycket!!!
    Kram! Ikko

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥