20 september 2010

Väckelsemöte

På något sätt har jag blivit mer politiskt intresserad EFTER valet än före. Jag är lite fascinerad över detta massiva och enorma hat, rent ut sagt, mot SD. Nej, jag röstade INTE på dem men kan inte låta bli att känna att jag börjar bli nyfiken på deras politik. Den måste vara helt sjuk och fruktansvärd om man läser allt som skrivs. Som bekant är ju knappast hälften av allt som skrivs sant men ändå.
Så jag har spenderat några timmar med att läsa om deras politik, deras önskningar och deras mål för vilka de vill arbeta.
Det verkar väl helt ok tycker jag men jag inser ju även att nu jävlar sticker man ut hakan. Jag fattar även att massor med äkta rasister ser SD som "Sitt" parti och verkligen gonar sig i att de kom så långt som de gjorde.
Men jag kan inte se något fel i följande:

  • En kraftig straffskärpning för kvinnofridskränkningar i form av människohandel, våldtäkt och kvinnomisshandel kombinerat med förebyggande insatser och ökade resurser för ett värdigt omhändertagande av offren för dessa brott.
  • Ett utökat stöd till utsatta invandrarkvinnor genom en offensiv mot tvångsgiften samt hedersrelaterat och religiöst förtryck.
    • En kraftig förbättring av pensionärernas ekonomiska villkor.Sverigedemokraterna kan inte acceptera att pensionärerna, som under lång tid fått se sina villkor försämras, också skall beskattas hårdare än löntagare och vill därför avsätta minst 13 miljarder kronor till en rejäl skattesänkning för landets pensionärer.
    • En kraftig ökning av antalet trygghetsboenden. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt investeringsstöd med syfte att snabbt få till stånd en kraftig ökning av antalet trygghetsboenden för de äldre som inte längre kan klara sig på egen hand, men som inte anses vara tillräckligt hjälpbehövande för att få plats på ett särskilt boende.
    • En matreform för våra äldre. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt stimulansbidrag med syftet att ge så många brukare inom äldreomsorgen som möjligt chansen att varje dag få nylagad, välsmakande och näringsrik mat.
    • Ett kraftigt utökat stöd till FN:s flyktingorgan, UNHCR, och de miljontals verkligt nödlidande flyktingar i världen som saknar möjligheter och resurser att ta sig ifrån konfliktområdenas närhet.
    • En kraftig begränsning av asyl- och anhöriginvandringens omfattning till en nivå som inte är högre än den i våra grannländer Danmark och Finland.
      • En upprustning av försvaret. Försvarets ekonomiska förutsättningar har försämrats under ett antal år. Minskade försvarsanslag och en försämrad köpkraft i kombination med en ensidig inriktning mot ett renodlat insatsförsvar gör att den svenska försvarsförmågan på allvar kan ifrågasättas. Den svenska nedrustningspolitiken måste få ett slut. Sverigedemokraterna kräver en upprustning av det svenska försvaret!
      • Ett återinförande av värnplikten. Värnplikten bidrar till att stärka landets totala försvarskapacitet och fyller därtill en viktigt fostrande och social funktion. Försvarsmakten skall bemannas av militär yrkespersonal, kontraktsanställda, civilanställda samt värnpliktiga. Värnpliktsutbildningen skall bestå av en kortare grundutbildning. En påbyggnadsutbildning genomförs för dem som avser att söka fast anställning, delta i utlandstjänst eller ansluta sig till de nationella skyddsstyrkorna. För kvinnor skall anställning eller utbildning inom försvaret fortsatt ske på frivillig basis.
      • Ett importförbud mot varor som producerats genom att utsätta djur för onödigt lidande. För att inte värdet av den svenska djurskyddslagstiftningen skall undermineras och för att inte en inhuman djurhållning skall kunna utvecklas till en global konkurrensfördel, vill Sverigedemokraterna förbjuda import av varor som strider mot intentionerna med svenska djurskyddslagstiftningen och som framställts genom att utsätta djur för svårt och onödigt lidande. Exempel på varor som skulle kunna bli föremål för ett sådant importförbud är köttprodukter från djur som utsatts för obedövad ritualslakt, kinesiska pälsverk och gåslever.
      Osv osv.
      Ok, ok klart de har en hel del som jag verkligen motsätter mig, OCH jag menar inte att jag håller med i allt ovanstående heller - för guds skull häng mig inte nu för att jag råkar bara vilja ifrågasätta hetsen mot partiet. Jag vill ju ha en kraftig vargstam tex och någon sa mig att de är mot aborter, kan inte finna det riktigt men klart att jag anser man själv bör få avgöra om man vill/behöver göra en abort. Någonstans är jag för värnplikt i någon form. Kanske är det dotterns far som fått mig att känna så, man blir ju lite mer engagerad i det som ligger en nära och som man har insikt i, vad vet jag.
      Men... vad jag menar är att jag undrar om jag är för dum för att se att de är förklädda mördare, rasister, främlingshatare, egoister, barbarer, idioter osv? Jag ser oxå att de inte tas på allvar, att de hånas och att de hängs ut. Vänner skriver på FB att de önskar att ALLA som minsann röstat på partiet kan avskriva sig som vänner. Det låter lite som min pappa på 70 talet - han HATADE innerligt Olof Palme och alla Sosseanhängare och kunde verkligen VÄGRA att samtala med en sosse för att de var, i hans ögon, sådana fruktansvärda idioter. Vem vågar överhuvudtaget säga att den röstat på SD i ett sådant massivt hat?
      Jag gjorde den där valbarometern efter påtryckningar från Mirja, det var skoj men oerhört svårt. Många frågor är så enormt komplexa och de allra flesta behöver man så mycket fakta och insikt i för att kunna ta ställning till alls. Men jag blev en mix av KD och SD om jag minns rätt. Nu röstade jag inte på något av dem men någonstans så måste ju mycket av det jag tycker stämma in med dem. Jag har ju rätt att tycka... väl?
      Nu har vi ju i Sverige åsiktsfrihet och vad ger oss andra rätten att hänga dessa anhängare? Kan ingen upplysa mig för nu har jag verkligen försökt sätta mig in i hela deras valprogram.
      Det är som att jag vid flera tillfällen tänkt läsa Koranen för jag tänkte att då kanske jag förstår...

      Självklart ska vi ha mångfald, självklart ska människor i nöd få hjälp, självklart ska alla behandlas lika. Det är så banala frågor att vi inte ens skulle behöva debattera dem. Men det finns ju mer.
      Hur som helst, det är mycket intressant, hatet på något sätt.


1 kommentar:

  1. Citerar här delar från en klok kompis tänk-
    "Efter 2:a världskriget byggde Sverige Europa med sin intakta ej sönderbombade industri och Marshalhjälpen. Välfärdsstaten Sverige exploderade och rikedomarna fördelades, inklusive en kommunal musikskola åt alla :-)
    Hela befolkningen var rekryteringsgrund och studielån var fördelaktiga, liksom att det fanns studentrum åt alla.
    Nu gör man om hyresrätter till bostadsrätter, nu slopar man arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt. Nu ska positionerna ärvas, vilket med naturlagens nödvändighet begränsar urvalet av vårt nya ledarskap.Samhället degenereras.
    Samtidigt behöver samhället en stor dum arbetarklass, tjänstehjon och en "systemet levererar" anda.
    Stora klasser, sämre levnadsvillkor, en skola som måste ägna merparten av sin tid på sociala problem. Här hjälper inga nygamla betyg i ordning och uppförande.
    Och alliansen fortsätter att "ta från de fattiga och ge till de rika". Utanförskapet växer, samhällskontraktet mellan medborgarna bryts, identiteten blir inte längre med samhället utan med den egna gruppen, vilket ytterligare förstärks av den politiskt och intellektuellt handikappade synen på privatskolor, som ökar misstänksamheten ännu mer.
    Sen växer hatet och det är dags att plocka fram syndabockarna. Vi har sett det förut i världshistorien.
    Den politiska ledningen har lett oss dit, med en extrem acceleration under ledning av Göran Persson och Björn Rosengren. Det alliansen sysslar med är bara en vidareutveckling och att EU har valt att definiera "marknaden" som den ytterst friheten får vi snart betala för. Grekland, Spanien, Portugal, England - ekonomier som är som apterade bomber.
    Det här kommer att ända upp med en extrem polarisering och att den organiserade brottsligheten kan mobilisera 30 man i en rent militär aktion, med militär beväpning och helikopter ger bara en föraning om vart Maud Olofsson leder oss. Vart den demokratiska dumhetens diktatur ändar upp i vet jag inte, men förmodligen ligger fascismen närmast till hands".

    Så sagt från kompisen och något att fundera kring.
    Jag anser att utryckta uttalanden från helheten kan väl låta nog så riktiga och lockande, men helhetstänket är det som gäller. Ett stöd i ett val, är ett stöd för helhetstänket. Det borde väckt fler till en betydligt större eftertanke, än den vi ser resultat på just nu. Men lagt kort ligger och nu är det fyra år till nästa runda vid valurnorna. Då är man om allt går bra, en glad pensionär :-)

    Lev väl alla.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥