27 september 2010

Snö

Nu har de gått igång mina nya "landsmän" - de skånska vännerna. Kommentarerna har haglat idag. "Har du hört att det har snöat i Jämtland?" " Ja, nu är du inte så kaxig va, det snöar ju i Jämtland!" "Åh, fy fan vilken tur man inte bor däruppe när vintern kommer i september!" "Jaha, vad har du att säga nu när det snöar hos er?" osv osv osv.
För oss andra som vet att höjdskillnaden på Jämtland och Skåne är några meter och att fjällen klär sig vita på hösten är det ju inget märkvärdigt med det. Men när man här lyssnar på nyheterna som rapar ut att det snöar i Jämtland så tror man genast att det ligger meterdjup snö på gatorna i Östersund.
Att det sedan är buskallt här, vi höll på att frysa röven av oss igår nere på Österlen, att det gråtunga täcket nu har lagt sig och jag misstänker att solens strålar inte lär nå oss speciellt många gånger nu fram till mars-april - det förtäljer icke storyn.
Det är som med det mesta, man väljer att ta in information på det sätt som behagar bäst. Kanske på det sätt som är minst komplicerat oxå. Hösten är här helt enkelt, på ett sätt här nere och på ett sätt hos Jämtarna. Och själv kan jag riktigt känna det krispiga, vackra på ögonlocken när jag blundar, jag kan definitivt känna doften från fjälllsidorna som nu söker sig mot staden vid Storsjöns kant.
Underbart vackert och härligt. Tänd ljus, gå ut i den färgglada skogen, njut av skogens skafferi och av att få plocka fram favoritjackan, de varma skorna och Marias mammas hemstickade strumpor.
Hösten - Välkommen!



Snott bilder, tagna nyligen från mina Jämtländska vänners bloggar. Underbara bilder.



2 kommentarer:

  1. MMMMMMMmmmmm,det är härligt! Den kalla,höga luften är helt obeskrivbar. Dom vackra färgerna och det underbara vädret som vi har denna vecka.
    Men det är handskar på som gäller när vi cyklar till skolan - jag och min underbara skoltjej!

    SvaraRadera
  2. Håller med Fillsta, nu är det vackert! Du, vad vill du ha för strumpor? och vilken favvis-doft hittade du eller vill du prova nya? Kram på dig

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥