20 september 2010

SD och Valet

Idag är den stora snackisen såklart valet och ännu större snackis är SD och deras intåg i regeringen. Många är "rädda" och "fasar" och andra hånar och skrattar.
På ett sätt kan jag känna att SD blir sämre behandlade än töntarna i "kungarna från Tylösand" eller Rosing och hennes långt framgående tankar om sitt parti och sin kandidatur till regering.

Tror det ligger en hel del i det Bert Karlsson påstod. SD blev en underdog och med det otroliga mediahatet, det öppna föraktet osv som visats dem så reagerar folk. Sverige är landet där man har rätt att tycka och tänka, landet där alla får ha åsikter, landet där allt är ok. För alla utom för SD även om och när de INTE gör rasistiska uttalanden. ( som jag faktiskt inte vet om de gjort offentligt någon gång men säkert )
Jag har svårt att tänka mig att SD kan leda ett land, att de har nog med argument i helheten och att de har en fullständig och omfattande politik att presentera. Sedan kan jag ändå hålla med dem i en hel del de förespråkar. Jag förstår att man kan se dem som rasister men kan även förstå dem som lyssnar lite mera på dem som uppfattar dem mer som några som vill protestera mot den typen av invandrarpolitik vi för nu. Precis som jag kan hitta bra saker i alla partier egentligen.
Nu röstade inte jag på dem men enligt min röst är valutgången bra så jag är nöjd. Jag röstade iaf så nu slipper jag höra de anklagande rösterna från de politikst aktiva och insatta. Jag HAR gjort min PLIKT!!!

Men en liten resumé över procenten i Götaland ( enbart Skånelän för sakens skull ) och Norrland. Jag misstänker den stora procentskillnaden beror på erfarenheter. Eller vad kan det vara? Att folk i Götaland inte begriper bättre? Men helt klart så behöver vi alla grunna på varför det blev som det blev och vad hade vi kunnat göra annorlunda?

Götaland
Malmö 8%
Lund 5.1%
Helsingborg 9.1%
Hässleholm 12.9 %
Kristianstad 11.9%
Tomellilla 13.3%
Skurup 13.6%
Svedala 13.5%
Trelleborg 13.8%

Norrland
Östersund 3.1%
Åre 3.2%
Krokom 3.4%
Ljusdal 6.8%
Umeå 2.3%
Vännäs 2.7%
Kiruna 5.8%
Pajala 3.7%
Gävle 7.5%
Skellefteå 2.9%

1 kommentar:

  1. Orkar bara inte svara i natt tar det en annan gång.Nä struntar nog med att vänta till 3 på natten me att ställa lilbax klockan gör det nu God Natt HVH..Robert b.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥