19 september 2010

Politiken och vår framtid

Raskt röstade jag i morse redan halv tio. Ja, det är redan för mig. Egentligen inte för mig men sedan Filippa kom in i mitt liv är det sällan man kommer iväg före lunch. Att äta frukost, få henne att släppa sargen vid TV:n, att få på kläderna, borsta tänderna, plocka ihop osv osv... DET är inget som man gör snabbt och rappt!
Men röstningen gjorde jag själv medan hon satt naglad framför TV:n så det gick fort.
Några håller med mig, andra är emot mig, några tycker att man gjort något bra och andra tycker man gjort något dåligt. Känns som detta med valet och politiken har blivit helt galet och att folk går in så otroligt personligt i det hela. Visserligen är det väl vettigt då det gäller vårt land, vår framtid osv. Men alla partier har ju något vettigt att komma med. Det är ju inte helt okunniga nollor som sitter där oavsett vilket parti de tillhör. Det blir nästan som med svininfluensavaccineringen. Vi delas in i två läger, tre läger egentligen och jag gillar inte att måsta försvara mitt val inför dem som valt annorlunda och tycker att jag har "fel". Lika lite intresserar det mig att frossa i dem som väljer lika och tycker att jag valt "rätt".
Så ytterst få kommer att få veta vad jag röstat på - bara för att behålla sämjan. Men röstat har jag iaf, det är väl bra? Det är ju en massa som pekar finger åt dem som inte röstar också. Då är det fel! Om man känner att man inte orkar, inte vill, inte har en aning... så väljer man att inte rösta - då är det fel! Då gör man inte sin plikt, man försvarar inte rättigheterna osv osv.

Åh, politik kan vara så mäktigt, så bra, så vettigt och så allmänbildande. Men även så dömande, så kategoriserande, så generaliserande och så segregerande om man kan uttrycka sig så.


4 kommentarer:

  1. Vi röstade kl 10 idag. Det var tidigt för oss,hela familjen var med så de 3 äldsta var med mej i den lilla kuren o slickade kuvert.
    Nä du,sen man fick familj så går inte tiden till det den gjorde innan.
    Ja politik väcker känslor,och det e så viktigt. Konstigt nog är man inte så insatt som man borde vara....

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att ALLA skulle masa sig iväg och rösta, vaför inte införa röstplikt?

    SvaraRadera
  3. Fillsta: det var bra gjort tycker jag - bra att införa politik i barnens liv från tidig ålder.
    Olivens Mamma: Nej, säg inte så - inga mer krav från samhället, orkar inte med det. Det tar timmar att plöja sig igenom el, försäkring, tv, abonnemang, sparande, fonder, ringa försäkringskassan, telia..... att tvinga oss alla att rösta oxå skulle kännas.... Diktatur? Nej, allvarligt talat så känns det skönt att det inte är plikt o tvång. Men däremot borde politiken kanske göra sig lite mer intressant för den klick som inte ids bry sig. Den är dock inte så stor.
    Jag har varit en sådan förut, just för att det är alldeles för stort för att sätta sig in i och då anser jag inte att det är rätt av mig att hitta på en röst. Det kändes helt fel.
    Men nu har jag nog röstat de senaste 4-5 valen.

    SvaraRadera
  4. Ligger en del i "Olivens" tänk som jag gillar, även om jag håller med dig Ewa, att det är sorgligt om det skulle vara ett tvång att rösta. Nu är ju inte detta något större problem här i Sverige, då de allra flesta ser det som viktigt att lägga en röst på det de tror på. En rättighet man skall vårda, tycker jag och antar att "Oliven" tycker något liknande.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥