13 juli 2010

Grizzly Man

Tittar på dokumentären "Grizzly Man". Det är tredje gången, han fascinerar mig, Timothy Treadwell. Som ett barn men ändå inte alls. Hans engagemang är beundransvärt men det som fångar mig, det som gör att jag inte kan gå från rutan är nog hans kärlek. Hans kärlek till dessa djur. Kärleken är totalt okonstlad, vilket kanske gör att den ibland blir lite obekväm, nästan pinsam. Men den är verkligen äkta, kanske skulle man kunna säga rå men det stämmer inte in med denna vackra produktion. Den är snarare andlig, som en religiös handling, ett mantra en religiös upplevelse.
Alaskas natur är minst sagt "Stunning" och tar andan ur mig.
Färgerna, harmonin, lugnet - jag njuter verkligen. Och hans kontakt med djuren. Visst han kanske är lite knäpp men varför anses det knäppare att bo 13 somrar med Grizzly björnar än att köpa sex av 13 åriga småflickor trots att du har en förtroendepost i det svenska samhället? DET är väl sjukt om något! Människor har retat upp sig på denna figur, han har blivit varnad och profeterna messade efter hans våldsamma död: -Vad var det vi sa??? Men jag kan inte se det som ett misslyckande. Att leva med dessa fantastiska djur i 13 somrar kan knappast vara ett misslyckande. Vad man än tycker om hans person och hans kall så är det värt all respekt och all respekt för dessa vackra djur och naturen.
RESPECT. RIP Timothy RIP with the bears.


5 kommentarer:

  1. Jag såg dokumentären om denna kille. Vet inte vad man ska tycka om honom men det är svårt att tro att han hade alla pommes-fritesen på tallriken.........

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan man inte annat än hålla med om. Men frågan är om det är sämre än de som inte har all gratäng kvar på tallriken =)

    SvaraRadera
  3. Jag fastnade också framför dokumentäre men blev någon anledning jag illa berörd. Tror att det beror på hans öde, att denna man inte fick utlopp för sin kärlek till djuren samtidigt som hans egen säkerhet och respekten för sina anhöriga säkrades. Ush och fy för att vara anhörig med vetskapen om hans öde... Otroliga djur och vyer dock!! Många Kramar Mirja

    SvaraRadera
  4. Mmmmm,jag fastnade oxå framför tvn igår kväll. Nä,alla bestick i lådan hade han ju inte och,jaaa, jag vet inte riktigt vad man ska säga.... Björnar är ju trots allt vilda djur och jag kan som inte se nån mening i att göra dessa vilda bestar tama och lite orädda för människor. Det e ju som inte normalt att vara förälskad i en vild björn!!! Nä,då tycker jag att han borde skaffa sej en hund som han kunde sköta om istället!

    SvaraRadera
  5. Vilda bestar håller jag ju definitivt inte med om. Men däremot besticklådan och resten. Han blandade helt klart ihop begreppen men jag vidhåller att jag kan fascineras av hans rena kärlek om än den är speciell....

    Och vackert, ja jävlar i min låda.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥