11 juli 2010

Flädersaft



Skåne är bokstavligt talat ÖVERÖST med blommande fläder just nu - de är överallt! På vår gård har vi två stora träd och flädersaften kokas ivrigt i stugorna. Även jag har givetvis hemgjord saft, svalkar gott en dag som denna.

Det är ruggigt varmt nu, lite väl hett för min smak, även om detta är underbart. Ja, klart det är skönt att sitta i skugga men det kan inte vara många som klarar att sitta på en balkong när det är 35 grader varmt. Vatten eller skugga är ett måste. Så slutsatsen blir ju att man vill ha värme och sol för att kunna svalka sig och sitta i skugga. Så för att kommentera vad som är bäst med kallt vs varmt så finns där ju inget bra svar. Ingen kan sitta i solen i timmar och ingen kan vara i kyla i timmar, personligen blir jag tung, matt, huvudvärk, seg, loj och dåsig av hetta. Tvärtom av kyla. Kanske är det för att jag är född där jag är eller så är vi helt enkelt... olika =)

Men jag orkar varken hav, kommunalt bad, Skåne Djurpark, Dalby Stenbrott eller annat idag - vi fyller plastpoolen helt enkelt. Svalkar oss med saft och läser senaste Mama.
Får inte glömma att jag ju går på mitt skift 22 ikväll och jobbar till 14 i morgon, det blir en lång natt =)

KRAM

På begäran kommer receptet här, gjorde det lite enkelt för mig =)


3 kommentarer:

  1. Här har vi kalasväder idag också! Har suttit ute och läst ut en bok som jag hållit på med hela vintern... I bikini... Ha när hände det senast?! 80-talet tror jag! Nåväl, hörs som om ni har det bra och efterlyser härmed recept på saften... Finns fläder här tror du?

    Kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Mycket tveksamt, om ni har fläder i era trakter Mimili. Finns den är det nog mycket sparsamt. Men bli inte ledsen för det. Ni har ju fjällbjörk och det saknar vi helt och hållet här nere i Skåne :-)

    SvaraRadera
  3. Undrar vad det blir för smarrig saft av fjällbjörk månne?
    Här i Fillsta har vi oxå kalasbra väder. Alldeles lagom varmt för min smak,man orkar sitta i solen och tända grillen på eftermiddan.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥