07 augusti 2010

Söta varma jordgubbar


Duktiga plockare i Jordgubbslandet på Rödön




Det är ingen hemlighet att ju längre saker får gro och växa, ju mer sol de får desto sötare, mer vitaminer och ju nyttigare blir de. Så jordgubbarna här ligger i en liten annan kaliber. Inget jag tänker på när jag äter underbart goda jordgubbar i Skåne men när jag sätter en gubbe längre norrut i munnen så inser jag skillnaden ganska snabbt. Båda gubbar är goda givetvis men sötare ju längre upp man kommer.
Så klart man blev ivrig på Rödön, 14 kg gubbar blev det med sig hem. Jag o Eivor kokade, skivade, fryste in och tvingade övriga att äta. Det blev SÅ gott.
Sylt med vanilj o lime, med mintlikör och så den vanliga spetsad med citron.


3 kommentarer:

  1. Visst var dom goda! Vi mumsar idag också. Kan du inte dela lite recept, det lät så spännade. Ses snart, lyxigt va?

    SvaraRadera
  2. Mintlikör minsann... Rätt oväntat, men wow!

    SvaraRadera
  3. MMMMMM,mumsiga gubbar. Jag syltade för hela slanten igår morse så nu har vi mumsig sylt för hela året. Dock gjorde jag den gamla vanliga bara. Den däe med vanilj lät ju mumsig. Måste nog till Rödön igen.......

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥