10 augusti 2010

Creative City of Gastronomy


Ja, vilken stad kan det vara som utsetts till det av UNESCO? Östersund självfallet =)
Creative City of Gastronomy, smaka på det - låter fint. Fia Gulliksson har jobbat med detta och lämnade in en slags intresseanmälan-medborgarförslag till kommunen för tre år sedan och nu har kvarnarna malt färdigt och resultatet blev en fin utnämning. Du kan läsa mer om det här. Nu satsar Fia och förhoppningsvis hela Östersund på att vinna Regeringens tävling om Sveriges "Matlandethuvudstad". En fin topplacering är vi definitivt värda med all den lokalproducerade mat som Jämtland står för och alltid har stått för. Krav och ekologiskt odlande har väl alltid varit en självklarhet i detta länet, idag är det på tapeten som aldrig förr och "inne" i de fräcka kretsarna runt Stureplan. Sedan sprider det sig ut i stugorna via media som ser sig som något slags styrande organ som tänker åt pöbeln. Talar om hur vi ska vara, göra, se ut och nu vad och hur vi ska äta.
Men i detta fallet är det ju bara finfint om medias bevakning bidrar till något positivt, något sunt och en livsstil som ger oss alla ett bättre liv och ett gladare liv.

3 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Jag är en av dem många föredetta Wargen elever som har besökt ditt fik diverse gånger, och hittade din blogg genom rena rama slumpen och läser med spänning när du har skrivit något! Jag är själv en Jämte i exil, i Dublin, flyttade för 10 år sedan men reser med gläjde hem till Jämtland när tid finnes.
    Hursom helst, det jag egentligen ville säga var att, det är underbart att läsa om dina tankar och kika på fina bilder just när du är hemma i Jämtland igen. Du får mig att längta hem... Urtjusiga bilder och fina ord, keep it up! :)
    Hoppas resten av semestern är lika vacker.

    Njut!
    MVH,
    Tanja

    SvaraRadera
  2. Tanja, tack för fina ord. Minns dig inte exakt med bara namn även om Tanja borde vara ett namn jag skulle minnas. Jag brukar ha koll på "mina barn".
    Det är alla ni på Wargen som gjort mitt liv så rikt så tack för att du fanns där på mitt fik och qul du hittat min blogg och att du gillar den. Denä är ju mest tramsig o på skoj och som en egotripp men för tusan, det är ok det oxå.
    Take care därborta i vackra Dublin och njut när du är hemmavid du med.
    Kram från Tanten ( som gärna får reda på år, klass eller så )

    SvaraRadera
  3. Gick ut ekonomilinjen år 2000, var nog relativt osynlig skulle jag gissa på, på den tiden iaf;)
    Har du vägarna förbi Dublin nångång så är det bara att hojta till!
    Kram från en blivande mamma (som önskar att ge sitt blivande barn samma uppväxt som mig)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥