27 september 2009

Skördemarknad i Kivik

Dagen började med bacon, äggröra, melon o juice. Zandra var sliten efter nattens intag och hårda nederlag i TP, NE och så avslutade vi ju med Yrrol vid 03 i natt och kom i säng vid 05. En kväll helt i min stil =)

Sedan en tur till Svedala där de öppnat höstens utförsäljning på ett textilföretag - dock var det trots att det är andra dagen på försäljningen ca 50 meter kö ( minst ) så vi drog vidare mot Ystad och Kivik.

Kivik bjöd på samma kaos som Vansbro vid simningen, Mora vid skidåkningen o Östersund vid yran. Vi snurrade länge o väl och stod i många o långa köer innan vi äntligen kunde klämma in bilen på en väldigt oönskad yta sett ur p-liseögat.

Nere i hamnen ståtar så årets Äppeltavla. Magnifik. Gjord av 35000 äpplen, 70000 spikar, 3 ton, 108 m2 och 8 äppelsorter. Årets motiv av Emma Karp Lundström föreställer springande hästar. Mycket vackert.






Det är ju en skördemarknad så skånes läckerheter fanns till salu i diverse tält och stånd. Sanna Nielsen, Dan Hylander underhöll och tälten erbjöd ål, äggakaga m lingon, hummer, krabba och givetvis äppelkaka, äppelpaj, våfflor m äppelchutney, äppelmunkar osv.


Otroligt vad många äppelsorter det finns. Jag räknade inte hur många sorter som presenterades men detta är bara en tiondel av raden av namngivna sorter.

Vi stannade även vid en gård som håller försäljning på det gamla goda viset uppe vid vägen. Ta vad du vill o lägg pengar i boxen. Pumpor, potatis, äppeln, hallon, ägg, päron, squash, tomater mm. Härligt - me like.



Nu dax för kvällsbadet, kvällsfikan, boken o sömnen. Sedan ska jag betala räkningar och jobba undan. Tror Varga vill ut oxå - hon har varit inne hela dagen i princip.

Sov gott vänner.

3 kommentarer:

  1. Tjenixen!
    Eftersom jag har 1567 grejer att fixa innan kvällen är slut och känner mig lätt frustrerad gör något heeeeeeeeeelt annat som är betydligt mycket trevligare - nämligen kommenterar min käre grannes sprillans nya blogg.
    Jättesnyggt kompis!!! Älskar titeln TantTänk! Ska läsa tidigare inlägg för att se om jag missat nåt provokativt Ewa-tänk :)
    kraaaaaaaaaaaaaaaam
    despina

    SvaraRadera
  2. Vilket tempo "Tanten" har. Jag blir matt, men så är jag i o för sig några år äldre :-).

    Kram från Mölle.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥