21 februari 2011

Integritet eller Ego?

En tanke när det gäller sina barn. Hur jag hoppas att hon blir som person, en egen identitet och en stark tjej.

Att säga till sitt barn: "Du ska aldrig göra något du inte själv vill! Aldrig göra något som inte känns bra eller som du inte har lust med"
Resulterar det i att jag får ett barn som inte låter sig utnyttjas sexuellt eller på arbetet, skolan, samhället? Att jag får ett barn med egen vilja, integritet och fokuserad på sitt och sin karriär?
Eller resulterar det i att jag får ett barn som aldrig ställer upp för någon annans skull, när någon annan vill leka en annan lek, se en annan film, leka med just DEN dockan eller orka gå på ett kalas man egentligen inte vill för att just den personen vill att man kommer?"

Att säga till sitt barn: "Ibland kan det vara bra att kanske leka en lek du inte vill för att göra någon annan glad, att rita en teckning till någon som önskar trots att du inte vill, att välja en godbit som kanske inte är ditt förstahandsval för att ni måste dela och den andra ville ha en annan godbit, att välja en film som du inte vill se för att någon annan verkligen vill se den filmen. Man ska tänka på andra och tänka på vad som gör dem glada ibland också"


Resulterar det i att jag får ett barn som andra kör över, som blir utnyttjat, som blir en mes och som ingen respekterar, sätter i första rummet och som aldrig kommer att bli ledare?

MÅSTE man ingjuta denna enorma egoism och självcentrering i sina barn? JAG VILL INTE DET!!!
Jag vill att min dotter ska känna glädje i att glädja andra. Är det fel att känna mer glädje i att glädja andra än sig själv?
En reflektion igår då Filippa visade STOR värme och omtänksamhet vid flera tillfällen, helt spontant.
Jag har någon gång fått kritik för att jag är "självutplånande" att det inte är "friskt" att sätta andra i första rummet, att jag måste vara mer ego. När jag ser Filippa och hur hon agerar ibland, hon är 7... gör jag henne en otjänst?

Nä, jag tycker det är positivt. Jag kan inte låta bli att tycka det.
Mer kärlek till varandra - ta hand om varandra därute. Bli förbannade och bråka som fan oxå men nästa dag kan ni ju ta hand om varandra, eller hur?
Egentligen behöver ju givetvis inte dessa två alternativ ta ut varandra, det behöver inte bli ett måste att utgången blir endera ett självcentrerat barn, en egoist som kör över alla för sin egen vinnings skull - eller att man blir en grå liten självförintande personlighet som ständigt utnyttjas.

Klart det finns en medelväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥