06 februari 2011

Geografin igen =)

Ja, alla vi som tillbringat mer än en vecka i Jämtelandet eller någon annan av dess grannar för den delen vet ju att den bästa tiden är nu. Den bästa tiden från feb och fram till april. Ja, givetvis är sommaren underbar även i Jämtland men ni vet vad jag menar. Webkamerorna hemma bekräftar att mitt minne inte ljuger och så gör även de MMS omstänksamma vänner sänder från sina späkardagar på fjäll, i solstolar, på verandor, i Badhusparken, ute på isen osv.

Här i Skåne så är den bästa tiden INTE oktober-april! I år hade vi dock glädjen att få snö vilket skapade lite magi. Ja, kanske inte för invånarna här som hatar det men för många av oss är det fortfarande ändå välkommet.

Idag har vi som alla andra dagar, regn, grå himmel, mulet, gräsmattan är genomdränkt och pga lerhalten i jorden så sjunker man ner någon/några cm i leran om man genar över den. Himlen ligger som en tung blöt grå kofta över mina axlar och man fryser konstant.
Några "tvättbjörnsringar" runt ögonen får man inte i denna landsända - det kan jag lova er.

Men så åker de flesta skåningar till Alperna oxå. Någonstans så vägrar de gynna det svenska. Dels för att det är lika långt till de svenska fjällen, dels för att man faktiskt tror att det är fruktansvärt kallt, bitande tufft, mörkt hela dygnet osv. På ett sätt klart man förstår men på ett sätt tycker jag det är synd för miljön, för vår egna ekonomi, för vår egna patriotism och kunnande om vårt land. Heder till dem som faktiskt lägger sin skidsemester på någon svensk ort iaf en gång i livet! Sverige är fantastiskt!

Ha en skön dag ni som kan sitta i solen, vi väljer nog Kulturen inomhus idag =)

Webkamerabild från Skåne söndag 12.30 ca
Webkamerabild från Jämtland samma tid idag söndag!

1 kommentar:

  1. Japp! jag vet ju iaf verkligen vad jag skulle välja. Fick en härlig försmak i vemdalen idag.
    Clearblue skye - ganska vindstilla o minus 5. Kan bara beskrivas med ett ord LOVLEY!
    Synd att det var hemfärd idag!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥