01 december 2011

"Dagens samhälle"


Ett tecken på att man är gammal, tyckte jag i min ungdom, det är när man hela tiden refererar och hänvisar till "Dagens samhälle" - att konstant skylla allt på detta "samhälle" som vi ju alla är en del av, som en ingrediens i en sockerkaka så är vi ju en del av "samhället".

Men nu måste jag ändå, för att jag inte kan komma på ett bättre uttryck att definera känslan med, säga att dagens samhälle är märkligt.

Fenomenet som blir tydligare varje år, att klä granen med start 3 meter ovan mark. Finurligt och det enda sättet att låta granen stå orörd och mindre utsatt för vandalisering och krossade lampor. För att vi andra i "samhället" ska kunna njuta av julen och ljuset så får vi helt enkelt lära in nya vanor och traditioner.
Om tvåhundra år när arkeologerna gräver fram saker om oss ( tyvärr finns ju inte så mycket kvar att gräva då allt befinner sig uppslukat på cybernet ) så kommer de nog att forska länge och väl i varför vi satte ljusen så högt i våra granar....


Kanske inte världens bästa foto, men jag älskar min enkla gamla Nokia likväl...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥