26 oktober 2012

Tutankhamun, Emporia, Redhawks och "snö"

En dag som varit fylld med blandade inslag. Tvärtemot de i förhand uppskattade 100 000 som ville se Emporia öppna portarna så gick jag och Despina 100 meter längre bort till Malmömässan för att se utställningen om Tutankhamun. 

12.22 släpptes allmänheten in på Skandinaviens största shoppingcenter på 93 000 kvm. Utanför köade uppskattningsvis 2500 personer för att shoppa. Det är en mycket galen värld vi lever i kan jag känna ibland. 

                               
Vi känner oss ganska nöjda när vi ca kvart över 2 passerar hundratals, hundratals köande människor i fållor framför Emporias entre och beger oss mot Pågen och det sköna hemmet. 



Vi valde som sagt att lågmält förflytta oss mellan replikor på sarkofager, kistor, stridsvagnar, guldbeklädda skrin placerade på dämpad heltäckningsmatta och med hörlurar där vi hela tiden kunde lyssna på en berättar röst som berättade allt om utgrävningarna i Konungarnas Dal, Howard Carters upptäckt av graven och dess otroliga rikedom och utsmyckning. Det var en intressant utställning och åtminstone jag lärde mig lite nytt. Despina som varit på plats i Kairo och sett den äkta sarkofagen och kistorna kunde väl konstatera att utställningen var förhållandevis liten. 


På väg hem fick jag lite närkontakt med Malmö Redhawks och till skillnad mot Lollo o Bernie så tror jag att den här killen trivdes gott i sin varma dräkt idag. 
                                                  
Väl hemma följde lite packning och forsling till källare av privata prylar som inte ska finnas med vid uthyrningen av lght. Fick hjälp att åka och lämna min nya bil som visat sig behöva ny fjädring till stötdämparna ( går på nybilsgarantin!  =) och mat till 4 småtjejer. 
På kvällningen kom ett av dottern mycket uppskattat inslag.... "snö"! Det spösnöade regnblandat kan man utan överdrift påstå. Men dottern glad och gjorde sig snabbt en "snöboll" som nu ligger i frysen! 

Som vanligt sista tiden avslutas kvällen hos grannarna med god mat och ett glas vin. 4 dagar kvar tills jag bilar norrut. Blandade känslor och jag undrar ännu hur jag ska klara att skiljas från dottern. 
Titta mamma! Jag har gjort en SNÖBOLL!!! 
Spösnö. 














3 kommentarer:

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥