22 juli 2011

Kärlek


Dotter har varit med pappa i veckorna tre. Det har gått förhållandevis bra, försökt förtränga saknaden och försökt vara en "bra" mor som släpper fri. Inte binda, ge frihet, viktigt.
Idag kom hon för att vara med mig i helgen då pappa vill ha lite egen tid. Tre veckor sedan.... så länge har vi aldrig varit från varandra förr... tre veckor. En evighet kan det kännas som, tre veckor kan aldrig bli mer än tre veckor, men det kan kännas desto mer.

Så kommer hon från pappas bil mot mig, mot vår port och vår dörr! Ett spjuveraktig leende och en klar och ärlig rak blick rakt in i mina ögon.
Den värmen och den glädjen i de ögonen! Ni vet vad jag pratar om! Som en stenhård spark rakt in i hjärtat, helt skoningslöst slår sig kärleken rakt in! Pang! Man skulle kunna sluta andas bara av smärtan då bröstkorgen håller på att sprängas. Det är mäktigt!
Dagen har varit fylld med skratt, dans, sång, kramar, bus, pussar och tusentals meningar med "mamma du är bäst" som början, avslut eller mittparti. Det värmer.

GuitarHero, lek utomhus, fika på Nova, klättrat, cyklat, sett film, kramats, busat, lekt med Ben, ätit och stojjat. Även städat lite diskbänk hos Magdis. När sängen kallade lägger jag mig bredvid - tätt tätt. Den lilla varma kroppen som lugnt höjer och sänker sig i takt med andetagen. Den fullkomliga formen, den mjuka huden som så perfekt flyter ut över hennes kropp och fyller varje vrå och vinkel som skapats hos henne, håret som vuxit sig långt och tovigt. De små fulländande fingrarna som så försiktigt undersöker djur och natur, den lilla platta magen och hennes röda läppar som plutar lite i sömnen. "Jag älskar dig gumman - sov gott" viskar jag försiktigt med läpparna mot hennes öra då jag vet att hon redan sover. Håller henne varligt och lägger kinden mot hennes kind för att känna värmen, lägger mig sked. I sin sömndruckna dvala rycker det lite i mungipan, ett svagt snett leende och så: "Jag älskar dig oxå mamma" och så åter tunga andetag som om hon aldrig varit vid medvetande, aldrig viskat mig de vackra orden. Hon sover djupt.

Min tjej!

6 kommentarer:

  1. Inte ett öga kan vara torrt efter denna story Ewa.
    /Möllekram.

    SvaraRadera
  2. Jag får tårar i ögonen, så fint skrivet och direkt från ett stort modershjärta. Kan inte tänka mig att vara en dag utan Vilja, så tre veckor... Kramar

    SvaraRadera
  3. Å du..... ja det är det finaste som finns, kärleken som omsluter som en varm filt :o) Gotta er mina kära, hela helgen.

    Och tack för diskbänken, och avloppet och de diskade spisknapparna (hur fan får man dit dem igen?)
    hehe Kram Magdis

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk att man får vara med om en sån stor kärlek. Det är helt fantastiskt!! Jag unnar er all tid tillsammans <3 kram på er

    SvaraRadera
  5. Åhhh, vilken tur att vi får uppleva denna fantastiska kärlek!!!!
    Härligt Ewa, o snart ses vi! Ännu mer kärlek!!
    Mys på!

    SvaraRadera
  6. En sådan sund kärlek som det är oxå. Tack för fina kommentarer. Vi njuter av helgen. Knapparna är på plats Magdis, ha det bäst hos papsen. =)

    Puzz på er alla.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥