07 maj 2011

Veckans "Norrland"

På mitt pass i natt kom samtalet att handla om Skåne vs Jämtland.... som så otaliga gånger förr. Detta är ju iofs naturligt då man frågar lite om varför jag flyttat ner, när jag flyttade, om jag trivs osv??? Och när jag då berättar att Skåne är fantastiskt vackert, att jag besökt en massa smultronställen, har goa vänner här osv osv men...... att jag känner att jag inte riktigt passar in, att jag känner att mentaliteten inte passar mig, att jag längtar hem konstant och att jag trivs bättre i Jämtland då kommer ju allt... som att öppna en flaska ketchup ni vet.
Så här kommer då Veckans "Norrland"

Tågvärden:
-Åh, men däruppe är det ju så jobbigt att man inte kan sova på sommaren för det är så ljust och hela vintern går solen aldrig upp! Så är det ju i "Norrland". Och så finns det ju så lite folk. En tjej från Lycksele berättade för mig att det är så lite tjejer i Norrland att alla killar har varit tillsammans med sin kusin eller flera kompisar varit tillsammans med samma tjej och hennes syster för det finns inga andra!
Men varför vill du flytta upp DIT???

Jag:
-Tja, tycker det är lite hård mentalitet här, ganska drygt och ego och tycker det är tungt på vintrarna. Jag passar bättre i Jämtland helt enkelt. Sedan har ju Skåningar lite begränsad uppfattning om övriga Sverige - tycker du inte?

Tågvärden:
-Öh, hörru... du verkar ha en del fördomar om Skåne du!

HÄPP!!!

5 kommentarer:

  1. Kan tillägga att den här killen ändå var ganska berest i Sverige... han hade faktiskt varit så långt upp som till.... STOCKHOLM en gång!
    Blev nästan lite chockad när jag berättade att folk går på dans och att det var Forum i helgen!

    SvaraRadera
  2. Hahahaha.... Kan inte annat än skratta!

    SvaraRadera
  3. HAHA, ja det är ju fantastiskt! ...och i dagens samhälle?! Och det där med dans... jag tycker nästan det är ett handikapp att INTE få lära sig att dansa! Jag trodde det var en självklarhet i hela Sverige, men jag insåg när vi försökte lära barnen på Svenska Skolan här i Orange County, att de flesta vuxna inte hade en aning om hur man dansar vanlig folkdans (!)
    Kram på dig!
    Ikko

    SvaraRadera
  4. Sverige är för härligt!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dansanta jämtar, som vispar runt och hoppar omkring till bakgrundsmusiken på varuhusen. Dessa av gammal hävd dansutbildade människor är en härlig syn att se här nere i våra skånska köpcentrum. Att få se de förstenade skåningarnas nedlåtande och förundrande blickar, när dom trycker sig upp mot väggarna för att ge plats åt de dansanta jämtarna, är en underbar upplevelse :-). Sedan blir jag så impad av att det tydligen finns en sådan go i våra utlandssvenskar, att dom t.o.m. dansar "traditionell folkdans" för att förevisa för infödingarna, vad riktig svensk dans är. Folkdans från Skåne får jag då förmoda, då den ju är lite extra svängig i förhållande till övriga rikets. Svenskar som inte kan dansa folkdans, ska man bara "bunta ihop och slå ihjäl" :-)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥