11 april 2012

Älgfärsbiffar


Var huslig idag. Köpte ju en massa älgkött av Agust när jag var hemma i vintras och färsen fick idag bli biffar. Supergott! Med ekologisk potatis så kändes det riktigt bra att röra ihop moset och lingonen har jag fått av Gunilla Israelsson så både min själ, mitt hjärta, min mage och min hjärna fick sig en dos energi och kärlek idag.

Det slank tom ner hos tre små tjejer!

Receptet? Det är Per Mobergs men jag mixade i lite egna saker oxå... lite parmesan, lite kanel, whisky i såsen och creme fraiche i moset. Yummy!

Biffar
500 g älgfärs
1 st ägg
1 tsk salt
Nymalen peppar
1 st gul lök
3 st enbär
2 dl vispgrädde
0.5 dl ströbröd
Rapsolja och smör till stekning

Sås
2-3 st schalottenlökar
1 msk smör
2 dl vilt- eller köttfond, helst hemkokt
3 msk sherry
3 dl vispgrädde eller crème fraiche
4 msk messmör, ca
2 msk lingon, rårörda
2 tsk fransk senap
2 msk japansk soja, helst tamari
Salt, ev
Peppar, ev


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥