18 januari 2012

"Det var faktiskt ljust..."

Dotter F sov hos grannar i natt då jag började redan kl 7 i Malmö. Bar in henne vid 22.30 och hon sov sött. Detta är ju vardagsmat nu för oss som har dessa underbara som ställt upp under flera år. Det hade aldrig gått utan dem då jag inte har några föräldrar, mor/farföräldrar, släktningar eller liknande vare sig i liv eller nära. Att arbeta oregelbundna tider har straffat sig på min hälsa och min sömn men tack vare de underbara grannarna har oron över F iaf aldrig funnits där.

Åter till natten. Vid 4 snåret så hasar sig en sömndrucken man yr ut i den mörka lägenheten för ett toabesök. Kvar i sängen ligger den om möjligt sömndruckna frun i dvala och hör plötsligt: "Men vad GÖR ni?"..... upp tar hon sig och finner 3 barn i vardagsrummet, vakna och bänkade framför tv:n.

Efter en del protester så lunkade tillbaka in till rummet och lade sig att somna om. På frågan vem som väckt de andra kom svaret enhälligt att ALLA hade vaknat EXAKT samtidigt.

När jag förhörde min egna dotter om episoden så kröp det nog fram till slut att F vaknat lite först och sedan V och de hade småpratat och så hade även K vaknat till. Vem som kom på att de skulle gå o titta på TV fick jag aldrig fram. När jag så tillrättavisade att det INTE är lämpliga program den tiden på dygnet, det kunde vara krig, djur som slaktas, folk som mördas, skottlossningar eller kanske människor som hånglar fick jag eg bara respons på det sistnämnda med tydliga äcklade miner och en rysning av tanken att de kanske hade varit tvungna att skåda något sådant!

Men i allt detta så var dottern ändå helt på det klara med att "Det var faktiskt ljust ute och vi kan ju inte klockan!"

Ljust kl 4... in my ass...... =)

Sötgrötarna måste man ändå säga!

1 kommentar:

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥