24 juni 2014

Midsommar

Hastigt och lustigt fick jag i sista stund ledig på midsommarafton! Fantastiska Annika i Göteborg som fixar för mig! SÅ tacksam!
Hämtade dotter på lägret där hon spenderat fyra nätter och fem dagar. I den Svenska idyllen i norra Skåne i Skåningsboda. Ett läger bara för tjejer!  Girls Camp.

Jag vet inte om jag eg är för att man "fackar" in i just tjej och killsaker men jag kan ju även se hur besvärligt det kan vara ibland när man är så olika som de råkar vara just här och nu. Det är inte mycket utrymme en tjej får och är det nu så att de vill prova på så ska jag inte vara kärringen som sätter mig emot. Underbart skoj verkar det ha varit och det var en sprudlande tjej jag hämtade upp med kompis Inez.
Två timmar senare slängde vi oss på nattåget norrut. Redan i Gävle hoppar vi av för att plockas upp av Magnus min gamle vän. Får se hans nya fina hus och han plockar med sin son i dotterns ålder och vi bilar upp till stugan.
Det var ett kärt återseende. Snälle Christoffer och Svenne hade klippt gräsmattan så det var inbjudande värre, jordgubbsplantorna blommade, pioner, syren, smörboll.... det såg riktigt trivsamt och välkomnande ut!
Men kallare midsommar har jag då aldrig upplevt och då har jag ändå gnällt över på totalt sönderregnade midsomrar på Filippavägen och iskallt mörka och blåsiga i LagaStrand. Tydligen var detta kallast sedan 1963. Kan jag förstå då det tom kom lite snöblandat.
Vi kämpade på och trots att temperaturen ibland låg på 5 grader så hade vi riktigt trevligt. Morgondoppet var på ett sätt skönt då det var betydligt varmare i vattnet än i luften.

Jag är så totalt frälst i ljuset vi har i norr. Något jag tidigare aldrig uppskattat men sedan jag flyttat hit ner så finner jag det närmast magiskt!

Några till flyttlådor hann öppnas upp och en hylla och lite krokar kom upp. Dottern och Theodor nördade in sig totalt i "smedjan" som snickarboden raskt förvandlades till. Där eldades det ljus, värmdes och bankades av tomteblossmetallen till finfina fiskekrokar och såpbubbleringar. I timmar stod de där, barfota i 8 graders sommarvärme och smidde!

Tack älskade Jämtland för ytterligare 4 nätter - nu har jag sovit 10 totalt och det känns jävligt bra att jag har många många mer att sova där!



På väg till Skåningsboda för att hämta dotter m kompis. 


Mycket nöjd!


Alla tjejer blir hämtade av sina familjer. Telefonnummer byttes, foton togs och kramar utdelades! 


Nattåg blir till dagtåg blir till bilresa mot Jämtland


I Gävle hälsar vi på Magnus o Theodor och hinner lite 3D film


Stannar till i Järvsö på LillBabs Caffär


Lång resa


Äntligen framme i vårt paradis! 






Äggtoddy efter midnatt och solen står ännu högt. 


Glad Midsommar! 



Magnus, ingen stor fan av Jämtland och tycker mest det är kallt och regnigt fick det bevisat i Midsommar. 



Skattjakt i bäcken 



Tjejerna plockar nässlor till hönsen! 



Vi träffar givetvis vår nya familjemedlem! 







Duktig mor och duktig matte som i samförstånd pratar ut om Jämta/Fjälla eller vad nu namnet blir...


Vi har fler besökare


Och på vägen hem fick vi paket av bästa vännerna Anna o Ellen... vi skulle öppna dem när det blev tråkigt, det tog ända till Alvesta innan vi hade tråkigt! Det är roligt åka tåg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥